Din vardag
en person går ensam i skogen.

Gå inte vilse i skogen

Många gillar att gå
i skogen på sommaren.
Men om du går
i en stor skog
finns risk att gå vilse.

Det händer varje år
att poliserna får leta
efter personer som gått vilse.

Det är bra att förbereda sig
innan du går ut i skogen.
Då är du beredd om du går vilse.

Här är några tips:

• Berätta alltid för någon
att du ska gå ut i skogen.

• Titta på en karta
innan du går ut.
Eller ta med dig en karta.
Kartor finns också
som appar i mobilen.

• Klä dig så att du syns.
Till exempel med färgglada
kläder eller väst med reflexer.
Ta med varma kläder.
En visselpipa kan också
vara bra.

• Se till att du har med
en laddad mobiltelefon.

• Ta med vatten
och tändstickor.
Då kan du dricka
och göra upp en eld.

• Få inte panik
om du går vilse.
Stanna och planera
hur du ska gå.
Ta dig gärna till en öppen yta.
Till exempel till ett berg
eller en sjö.
Då blir du lättare hittad.

• Vänta inte för länge
med att larma din familj
eller poliser om du har gått vilse.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

12 kommentarer

  1. Luisa says:

    Nyttigt artikel! Jag gick “vilse” fyra gånger i Sverige!😎

  2. Älskar i staden says:

    Tur att det finns GPS nuförtiden.

    En gång skulle jag ( och ett par andra som inte kunde förstå sig på karta & kompass ) leka vandrare,typ.

    Vi körde i glesbygderna . Fick motorstopp då och då.
    Och körde vilje förstås, och hittade ej fjällen.
    Kände lurad, det inte var en fjäll på riktigt !

  3. lärasvenska says:

    Man ska ta med sig en kompass och kolla på kompass vilken grader innan man börjar gå in skogen, det blir inte går vilse, det brukar jag göra

  4. Luisa says:

    Jag gick “vilse” i staden! I skogen jag klarar mig bra! Jag är natur människa!😎

  5. Uine says:

    kompas är viktig annars man snurrar runt bara, och stannar i skogen vilsen.

  6. Luisa says:

    omg! Det gör inget-man kan sova i skogen också! Men om man går vilse i staden så vad? En vacker dag jag kunde inte hitta vår hus på kvällen och hade inte mobil och hade med mig mina tre små barn!

  7. Anonymous says:

    jag vill önska sova i skogen det var skönt och spännande

  8. Anonymous says:

    Hej Sara! Jag tycker om att gå ut på skogen men jag är mycket rädd ensam men om jag gå med andra människor så det blir bra för mig och jag kan bli lätt.

  9. ... says:

    Skogen är en bra och fin plats, men ibland kan man gå vilse. Jag skulle hålla mig på stigen så att jag inte går vilse!

  1. Kommentera