Världen
En kvinna i New Orleans sörjer sin man som dog i orkanen. Foto: Eric Gay/Pressens Bild

Vattnet fortsätter stiga efter orkanen

Hundratals människor har
dött efter att orkanen Katrina
svepte över USA i måndags.
Värst var det vid sydkusten.
I delstaten Mississippi ligger
staden Biloxi.
Där har minst femtio personer
dött.

– Det här är vår tsunami,
sade stadens borgmästare
AJ Holloway på tisdagen.

Nästan hela staden New Orleans
är översvämmad.
Vattnet sjunker inte undan.
I stället fortsätter vatten att
strömma in från havet.
Två vallar som skyddade staden
gick sönder när orkanen kom.
Många människor har svepts
iväg med vågorna.
Räddningsarbetarna tror
att vissa människor aldrig
kommer att hittas.

Fortfarande gömmer sig tio tusen
människor inne på
idrotts-arenan Superdome.
Hela arenan är omringad av vatten.
Stadens borgmästare säger att de som
tagit skydd i Superdome måste hjälpas
till en bättre plats för skydd.

Räddningsarbetarna har ett svårt jobb.
Det brinner på flera ställen efter
att det blivit gasläckor.
Dessutom är det svårt att få tag
på mat och dricksvatten.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera