Världen
Räddade från New Orleans. En grupp med flyktingar har kommit till staden Phoenix. Foto: Mat York/PrB

Sakta töms staden på vatten

Nu börjar vattnet sakta sjunka
i staden New Orleans i USA.
En vecka har gått sedan orkanen
Katrina drog in över New Orleans
och städerna runtomkring.

Nu börjar det bli tydligt hur
stora skadorna har blivit.
Större delen av miljonstaden
New Orleans har hamnat
under vatten.
Men ännu vet ingen hur många
som har dött.
Troligen är det flera tusen
människor som har dött när
vattnet forsade in i staden.

Tusentals poliser och soldater
är nu i New Orleans.
De ska stoppa våldet i staden.
Den senaste veckan har
människor plundrat affärer
och bostäder.
Ingen har kunnat stoppa dem.
Många har haft vapen och skjutit
mot räddningsarbetare och poliser.
Soldaterna har dödat flera
plundrare de senaste dagarna.

USAs regering får mycket skäll
av människorna i New Orleans.
De säger att regeringen gjort för lite
för att hjälpa alla som råkat illa ut.
Det tog lång tid innan
räddnings-arbetet kom igång.

De flesta människor
har räddats nu.
Flera hundra tusen har flyttats
till tillfälliga bostäder i idrottshallar
och hos privatpersoner.
Men fortfarande finns det
människor kvar som inte har
räddats.
De har levt en vecka utan el
och rent vatten.

Runt New Orleans går
skyddsvallar som ska skydda
mot översvämningar.
När orkanen kom gick
vallarna sönder.
Nu försöker räddningsarbetare
att laga dem. När de är lagade
kommer det att ta över två
månader innan allt vatten
är borta från staden.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera