Din vardag
En man och en kvinna rullar fram ett elflygplan.

Planet flyger på el

Här är Sveriges första flygplan
som drivs med el.
Det finns på Säve flygplats
utanför Göteborg.

Vanliga flygplan släpper ut
mycket avgaser.
Det är dåligt för klimatet.
Att flyga med elplanet är inte
skadligt för miljön.

Flygplanet laddas med ström
från solceller.

Det har plats för två personer.
Det ska användas för att
lära människor att flyga.
Det finns inget liknande i hela världen
som används till undervisning.

Regeringen vill att det ska
bli fler elflygplan i framtiden.
De ska flyga passagerare.
Uppfinnaren Anders Forslund
tror att den första flyglinjen
med elflygplan kommer
att finnas i Sverige år 2025.
Han jobbar nu med att bygga
ett elflygplan med 19 platser.

Marie Hillblom och TT

Vad tycker du om nyheten?

9 kommentarer

  1. GR says:

    Tänkte på ett gäng kommunpolitiker som fixade sånt projekt för vilda tonåringar.
    De trodde att dessa ungdomar skulle
    bli imponerade av att bygga sån flygplan !
    Tji fick de!

    Dessa vilda var inte intresserade gjorde något vettigt !

  2. lärasvenska says:

    Sverige är ett litet land men folket är klok. De kan tillverka flygplan, bilar. vapen och mycket bland annat. Jag hyllar Sverige

  3. Anonymous says:

    Jag uppskattar mycket sverige för att visa omtanke om klimatet.
    Bra jobbat🙏

  4. Djurvännen says:

    Vad bra!👍🏻👍🏻
    Det är så bra att dem bryr sig om klimatet så mycket.
    Tänk om det bara blir elflygplan i framtiden.

  1. Kommentera