Iraks folk röstade ja till den nya lagen
Irak har fått en ny grundlag.
Med den nya lagen blir Irak
ett demokratiskt land.
Förra helgen röstade folket
i Irak om den nya lagen.
De allra flesta röstade ja.
Men ändå var det nära att lagen stoppades.
Folket i två av Iraks 18 landskap
röstade nej till lagen.
Reglerna sade att lagen hade stoppats
om tre områden röstat nej.
I ett tredje område var det mycket
nära att det hade blivit tillräckligt många nej-röster.
I de tre områdena bor det flest sunni-araber.
De är motståndare till lagen.
Sunni-araberna tycker att de två andra
folkgrupperna i Irak får för stor makt
med den nya lagen.
Kurderna och shia-araberna
får bestämma mycket i de delar av Irak
där det finns mycket olja.
Sunni-araberna hade makten i landet
när Saddam Hussein var ledare.
I de grupper som strider mot Iraks nya regering
och de utländska soldaterna
finns det mest sunni-araber.
Många är rädda att våldet
och striderna i Irak kommer att fortsätta
om sunni-araberna är missnöjda med lagen.
Men chefen för folkomröstningen,
Farid Ayyar, var mer nöjd än orolig.
– Irakierna har gjort en viktig insats
som sagt ja till lagen.
Nu är Irak på väg mot en demokrati.
Vi kan bygga upp ett nytt land, sade han.
0 kommentarer
Inga kommentarer.