Din vardag
Flera personliga registreringsskyltar.

Fler vill ha egen skylt

Fler vill ha en egen skylt på bilen.
En skylt där den som äger bilen
själv bestämmer
vilka bokstäverna ska vara.

Från 1988 har den som äger en bil
kunnat köpa en egen skylt till bilen.
Ofta väljer människor bokstäver
som bildar namn eller smeknamn.

Nu finns 22 tusen
egna skyltar på bilar.

Myndigheten Transportstyrelsen
bestämmer vilka skyltar som är okej.

Förra året fick Transportstyrelsen
många ansökningar om en egen skylt.
Nu kommer det ännu fler.
Om det fortsätter kommer det
att bli ett nytt rekord.

Att skaffa en egen skylt kostar 6 200 kronor.
Myndigheten använder pengarna
för att göra säkerheten i trafiken bättre.

MARIE HILLBLOM och TT

Vad tycker du om nyheten?

11 kommentarer

  1. GR says:

    I många decennier har folk i mitt gamla hemland haft egen skylt.

    De som har råd att betala alltså.
    Kanske mutat nån?

  2. Anonymous says:

    Vill man ställa sig själv i centrum så kan man ju betala. Och se om man blir lyckligare.

  3. Victor W. Elev. says:

    Anonym det där är helt rätt betala för en sak som kostar 10.000 kr och sen sätta på bilen lika bra att ställa sig på centrum och betala!

  1. Kommentera