Din vardag
Olika sorters bönor på en skärbräda.

Bästa vegetariska maten

En ny lista har kommit
om vilken vegetarisk mat
som är bäst att äta.

Det är Världsnaturfonden, WWF,
som har gjort listan.
Det är den första listan
för vegetarisk mat.
Det finns redan listor
för kött och fisk.

Listorna visar vilka produkter
som är bäst och sämst för klimatet.

Produkter som får betyget
grönt i listan är bra.
Det är till exempel
ekologiska bananer,
bönor och svenska tomater.

Produkter som får betyget
grönt med en stjärna
är bästa valet.
Det är till exempel
ekologiska bönor, kikärtor
och morötter.

Inga vegetariska produkter
får betyget rött i listan.
Naturvårdsverket säger
att inga vegetariska produkter
är väldigt dåliga för klimatet.

Men en del får betyget orange.
Det är till exempel avokado
och cashewnötter.
De är dåliga för klimatet
om vi äter dem ofta.

Här kan du se hela listan

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. GR says:

    Det mesta jordens yta lämpar sig INTE för att odla mat !

    Det räcker inte bara för att äta grönsaker för att förbättra klimatet . Man måste minska befolkningen rejält alltså .

  2. Luisa says:

    Dessutom äter vi felaktig! Min man började laga fina rätter och vi är piggare och vi kastade flera kilo hela familjen! Folk köper stor mängd mat och sen kastar den! Resurser på denna jorden räcker till alla!

  3. GR says:

    Så du är som vanligt är expert på allt då bara för att ni äter mindre?

    FN:s experter som varnar att mat inte räcker är lögnare menar du?

    Ni bor på 20 kvm?
    ( Att bygga & underhåll bostad är också negativ för miljön)

  4. GR says:

    Att i väst folk har har mindre pengar äter skräp ( för att det är billigast = mest kalori ) är ingen nyhet.

    Men detsamma gäller i Bangladesh etc.
    Det är modern med skräp mat

  5. Lena says:

    Bra mat som kålrot, vitkål, rödbetor, morot, palsternacka är mycket billiga och nyttiga och bra för miljön.

  6. Luisa says:

    Godegud! Man kan köpa savoy och laga den! Den är jättegott-har fler vitamin och kostar inte förmögenhet!

  7. Jag är någon som du inte visste fanns... hahahaha... says:

    jag gillar inte vegetarisk mat🤢

  8. hihihihihihihihihihihihihihihi says:

    min skolas vegetariska mat är inte god den smaker konstigt och har klumpar, det är bara morrötter.blääääääääää🤢

  9. Marianne says:

    Vart finns listan???
    Att skriva ett inlägg o en lista utan länk el hänvisning ?……

  10. Luisa says:

    Men jag måste säga att även artikel är nyttigt så ni har fel! Jag studerade och forskade kring nyttigt mat i många år!!! Vissa människor måste äta kött för att mår bra,vissa undvika!

  11. Luisa says:

    Många känner inte savoy i Sverige,det är nyttigt grönsak med flera vitaminer och alla kan laga den-man kan göra olika saker med den och den kostar inte så mycket!

  12. Luisa says:

    Men jag är besviken att ni alltid suddar min kommentar om blodgrupp, eftesom det är en av det viktigaste information man måste få! Folk äter felaktigt och mår dåligt!

  13. Fanta says:

    Hej 8sidor jag gick in på länken och såg att visa hade två svar kan ni förklara

    1. Bengt Fredrikson says:

      Hej Fanta!
      Jo det finns flera svar. Om du klickar på frukten får du en förklaring vad färgerna betyder.
      Ofta är det bra att äta till exempel en frukt som är odlad ekologiskt. Då för den grön färg.
      Men det är sämre att äta en som är odlad på vanligt sätt eller kanske i ett växthus.
      Därför är det olika svar på samma frukter och grönsaker.
      Bengt/8 SIDOR

  1. Kommentera