Din vardag
Moskén med ett högt torn står mitt i ett svenskt landskap

Ovanlig ramadan

En gång om året
är den muslimska högtiden
ramadan.

Den är olika tider varje år.
I år börjar ramadan
tisdagen den 13 april.
Ramadan är en månad lång.

Under ramadan fastar
många muslimer.
De äter och dricker inte
när solen är uppe.

Det är vuxna muslimer som fastar.
Barn, kvinnor som är gravida
och människor som är sjuka
gör inte det.

När solen har gått ner brukar
många muslimer träffas
och äta en fin måltid
med många rätter.

Ramadan blir annorlunda i år.
Det beror på viruset corona.
På grund av viruset ska vi
inte träffas i stora grupper.

Många muslimer brukar gå
till moskéer under ramadan.
Men på grund av viruset
är moskéer stängda.
Vissa moskéer har program
på internet i stället.

Den 12 maj är sista dagen
för årets ramadan.
Ramadan brukar sluta
med en stor fest.
Den heter eid al-fitr.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Luisa says:

    Det är ganska bra att det är så-eftersom kanske folk vill börja tänka annorlunda och istället att sitta i moske kan de mer göra annat-framförallt nyttiga saker och bryr sig om andra muslimer och medmänniskor och hjälpa till och göra gott!!!

  2. Luisa says:

    Till er på 8 sidor:ni formulerade det lite klumpig!: man kan röka och ha sex -men på kvällen när fastan är över! På turkiska heter fest-seker bayram! Det betyder ungefär-“söt helg”! Tack för fin artikel!

    1. Marie Hillblom says:

      Hej Luisa!

      Vi har rättat i artikeln.
      Men vi har tagit bort det om
      att det är okej att röka,
      dricka och ha sex efter
      att solen gått ner.
      Nu står det bara om mat.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  3. Gamil says:

    Fel information om Ramadan. På natten kan en person göra allt, till exempel inkräktare, äta och allt.

    1. Marie Hillblom says:

      Hej!
      Tack för att du skriver till oss.
      Vi har rättat i artikeln.

      Hälsningar,

      8 Sidor

  4. Luisa says:

    Tack ska ni ha! Det passar bättre så! Man kan ha sex under dagen men problem är att efter sex man måste tvätta sig och under tid när man fastar så man får inte ta vatten i munnen! Dessutom är de passande att göra andra saker under dagen!

  5. Luisa says:

    Hoppas att ramadan blir trevlig för alla-även de som är inte muslimer-jag vill faktisk att alla njuter av den och är inte det som nåt sort börda eller problem! Det sägs att Jävel är binden under Ramadan…

  6. Luisa says:

    hoppas att det är så, oavsett vad jag önskar till alla att Ramadan är fin och behaglig och att fyller den syfte som var skapad för! Trevlig Ramadan till Alla!

  7. Smartis 🧋 says:

    Man gör det för att känna hur det känns att vara fattig och rena sig man får äta på natten istället för dagen

  8. Lenna says:

    Jag hoppas att du kommer att stanna hemma och inte festa på natten med vänner.

  9. Anonymous says:

    Hej 8 Sidor!
    Det är sant att man kallar det bayram, men detta är på turkiska, men på arapiska man kallar eid al-fitr.och på kurdiska man kallar eid Ramadan och allt byror på vilken språk prata man.
    Tack 8 sidor

  10. Cihad Özgen says:

    Det är bra att lyssna ramadan av dig. Jag blev jätte glad som är muslim

  11. Mun says:

    Hej luisa ramadan är för alla vuxna söm är frisk och känna hur de som är fattiga folk i hela världen klara sig och tacka gud. Sedan på sista 10 dagar ramadan inan det blir slut alla som har bra pengar bjuda en mat till en person eller flera kanske det kan vara pengar och tacka gud for han har bra liv.
    med en stor fest.

  12. Mun says:

    Känna sedan hungrig tacka gud du här allt men på sista 6 dagars av ramadan om man har bra pengar kan bjuda mat för en fattig person eller flera familer och tacka gud.

  13. Anonym says:

    Har samma energi mot andra religon. Ni skriver positiva saker om islam men inte om andra tro… varför?

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Vi förstår inte vad du menar riktigt.
      Menar du att vi skriver negativt om hinduer, judar och kristna till exempel?
      Senast skrev vi om den kristna påsken. Det var inte negativt.
      /8 Sidor

  14. ojämställdhet says:

    Ni skriver postiv om muslimer bara. Vad är fel på de andra religoner? Det är ojämställdhet

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Visst skriver vi om andra religioner.
      Men det är klart att vi skriver mest om de två största, kristendom och islam.
      Fler än 2,5 miljarder människor tillhör någon av de religionerna.
      /8 Sidor

  15. Najma says:

    Det viktigaste i Ramadan, som inte nämndes i artikeln och kommentarerna, är att Ramadan påminner oss om de fattiga, deras ekonomiska stöd, tålamod och rehabilitering av kroppen. Att ha sex är normalt efter fasta, så vi kan bara avstå från sex under dagen i en månad

  16. Noor the pink unicorn girl!😍🤩🥰 says:

    Hej jag är muslim och är ett barn. Det är många barn som fastar. Muslimiska barn och vi gör det här både för oss själva och för gud. Vi barn fastar hur långt vi orkar, vi behöver inte fasta hela dagen. Men det är många muslimiska barn som vill göra det ändå. Jag fastar och är 10 år och jag klarar av det. Ville bara säga det här hejdå.😀🤗

  17. Sukphada says:

    Jag förstår inte riktigt mycket om fasta, men jag önskar att alla muslimer går igenom det bra.😊

  18. Sabor Mohktari says:

    Ramadan är en helig fastemånad, och kallas en av islams fem pelare. Den infaller den nionde månaden i den muslimska kalendern .

  19. Zeynep says:

    Först och gratulerar jag alla muslimer för Ramadan-månaden.Ramadan handlar inte bara om att vara hungrig och törstig.Att förstå människor som är hungriga och törstiga människor i världen och utbilda oss själva eftersom det finns så många fattiga länder.Det är en mycket vacker och viktig månad samhörighet.

  20. Zeynep says:

    Vi är ledsna över att vi inte kunde träffas i år på grund av Corona men vi är glada igen trots allt.😊jag gillar mycket Ramadan ❤️❤️❤️❤️

  21. Amenehkavari says:

    Det har en solidaritet mellan muslimer och Gud .Eftersom är som ovanlig ramadan.

  22. Quteiba says:

    Det låter inte bra att vi kan inte träffa på stora gruppen och att gå inte till moskéer på grund av coronavirus.

  23. Luisa says:

    Alltså fin Ramadan till alla igen! Jag tycker att denna år när vi får inte samla så finns där mer utrymme för att hjälpa andra! Man kan köpa till ex.en presentkurt på Ikea och skicka till någon som har det svårt!

  24. Luisa says:

    Glöm inte att svenskar förstå inte riktigt bra islam och gör de glada också på nån sätt! Dessutom en flicka skriver här att hon fastar-det är bra-men ändå ni barn och ungdomar växer och behöver bra mat

  25. Luisa says:

    under dagen, ni har skola och för er är det inte FARZ! Alltså ni måste inte så undvik att fasta! Ni utvecklar sig och behöver äta bra mat några gånger om dagen! Islam är inte självplåga! Ha det bra!!!!!

  26. Mohammed Musa says:

    Ramadan är månaden av förlåtelse och barmhärtighet.
    Jag gratulerar muslimer för Ramadan månaden.

  27. Luisa says:

    Tack ska du ha Mohammed! Trevlig Ramadan till dig också! Hoppas att Gud förlåter oss alla-jag menar alla även de som är inte muslimer-och ge chans att vi kan börja om!

  28. Luisa says:

    HEj 8 sidor! Jag tror faktisk att i rubriken kan stå Ramadan med stor R-men ni behöver inte rätta det! Trevlig Ramadan till er också! Trevlig och stressfri! Trevlig helg!!! Milena

  29. DYDY says:

    Man fastar för att tänka på fattiga och hjälpa dem. Men som man brukar säga “man fastar inte bara från mat, utan man fastar också mot synde” Så det är att när man fastar så ska man tänka på att vara extra snäll. Barn behöver inte fasta, men de får göra det om de orkar. Vissa fastar men inte hela dagarna. Jag fastar så länge jag klarar.

  30. Noor the pink unicorn girl!😍🤩🥰 says:

    Glömde att nämna att vi fastar också för att tänka på dem som inte har mat. Jag tycker att fasta är väldigt viktigt. Jag tycker att det är snällt att tänka på andra människor som inte har så mycket mat. Jag är glad att jag är muslim och jag är glad för att vi gör saker för andra som har det tuft!🤗😀❤️🥰

  31. Noor the pink unicorn girl!😍🤩🥰 says:

    På ramadan har man också en liten fest typ i slutet. Då träffar man sina släktingar, kusiner vilka som helst men nu när det är corona så gör man det bara med familjen.
    Jag älskar muslimiska hög tider. Inte bara för att jag är muslim för att…. det är så kul specielt när jag är i Libanon! Det är mit hemland!🇱🇧🇱🇧🇱🇧

  32. En person says:

    Jag ville bara säga att i quran en står det att det är bra om man börjar fasta från tolv år. Man kan fasta en halv dag om man inte orkar men man får mer sevap om man fastar hela dagen.

  33. En person says:

    Jag är 13 och började fasta förra året och jag tycker att man liksom får ett energiskott när man fastar i skolan. Dessutom blir man en förebild för icke muslimer! Glad ramadan alla! 🥳🥳🥳

  34. Luisa says:

    Jag tycker att det är fel att barn och unga fastar men som ni vill!!! Svenskar vet inte vad är “sevap” så du måste förklara så att alla förstå! Gud tittar på våra avsikter och vi måste inte göra mer än vi klarar!

  35. Luisa says:

    En sevap är till ex. ungefär beröm som skrivs när jag gör nånting gott! I Koran står att vi muslimer måste vara rädda och akta på våra handlingar!!!!(Bakara sura) De som är inte muslimer och har inte vetskap om Islam…

  36. Luisa says:

    så de har inte skuld och betyder inte att vill hamna i helvete! Samtidigt jag tycker att muslimer kan ge godis till riksdagen på bayram-svenska samhälle måste njuta okcså av våra livstil inte lida! Tänk på det!

  37. E33B says:

    Det heter faktiskt ochså bayram! Jag tycker ni borde skriva till det med! Jag säger Bayram! Men jag kommer inte från turkiet! Jag kommer från Bosnien! (men bosnien har ägts av Bosnien! Men skriv till det!!!!!!!!!💞

  38. 8 Sidor says:

    Hej

    Vi har tagit bort några kommentarer
    som bröt mot våra regler.

    Skriv inte elakt om andra människor.
    Annars kommer vi att stänga av kommentarerna.

    Hälsningar från 8 Sidor

  39. Luisa says:

    oj -vad hände?? Jag vaknade precis nu och vi säga: bayram kutlu olsun, fin barnsdag till alla barn i Sverige och i hela jorden, hoppas att ni har fin dag idag med gott mat och godis,hoppas att ni känner sig lyckliga…!

  40. Luisa says:

    Det är bara enligt mig att barnsdag är under Ramadan eftersom vuxna vill mer uppmärksamma dem! Det är stor möjlighet att göra gott och få “sevap”!

  41. Luisa says:

    Ni barn behöver inte fasta-ni växer och behöver näring men ni kan göra andra goda handlingar! Sverige var i Turkiet bara en gång…..vad synd, varje år är stor firande och det är jättevacker!

  42. Luisa says:

    För barn är det upplevelse de aldrig glömmer och nu tillsamanns med Ramadan är det en härlig kombination! Fin dag till alla barn igen-stanna hemma och titta på filmer….

  43. Luisa says:

    Kanske några av er som har gott om pengar kan köpa en LEGO eller annat till ett barn som är fattig och presnt kan räknas både som present till 23.nisan och till bayram! Trevlig dag till alla barn,kramar från mig! Milena

  44. Luisa says:

    PS: vi vuxna kan undvika konflikter-nu under Ramadan, vi måste sköta oss! Hoppas att de som vill sluta med synder kan klara det, hoppas att vid Guds hjälp vi kan göra nånting nyttigt! Trevlig Ramadan till ALLA!!!!!

  45. Luisa says:

    PPS: De skrev fin artikel och det kan vara synd om de stänger kommentarerna!!! Skriv gärna viktiga och interessanta saker om Ramadan så vi alla kan lära sig! Tänk om någon här vill be om hjälp och de stänger kommentarerna!

  46. Luisa says:

    Ramadan är kort och nu vi måste göra gött och inte bråka sig! Det är många som är sjuka och behöver hjälp! Ni kan köpa en liten present till svenska grannar och ge dem! Många pensionar har inte råd med maten! Gudegud!

  47. Luisa says:

    Jag vill säga att vi kan få “sevap” även på annat sätt! De gamla svenskar har inte råd och det var de som byggde Sverige! Vi kan köpa de lite present-till ex. kaffe och blomma och göra de glada! Sådana saker kan kosta 50 kronor men kan skapa glädje och hjälp!

  48. Luisa says:

    De ofta har inte råd att köpa allt de behöver och de skäms säga att deras barn bryr sig inte! Jag hade två gammal kvinnor bredvid mig och både fick inte tillräckligt hjälp! Vi är på deras mark så tänk på svenskarna också! Islam är det!!!

  49. Lisa says:

    Hej jag heter Lisa jag fattat att ni båda är muslimer eller den ena då, men ni kan ändå lungna ner er fast att den där Noor och E33B Tjejerna har rätt det är ingen tävling luisa dem försöker bara förklara😝😁

  50. Luisa says:

    Naturligtvis är alla min bröder, men saker måste diskuteras och unga behöver inte fasta till ex. -fin Ramadan till alla!!!!M

  1. Kommentera