Din vardag

Bildgalleri

  1. I år filmas många eldar på valborg. Foto: TT
  2. En bild från valborg förra året. Foto: TT
  3. Ingen ska få komma in i Stadsparken i Lund. Foto: TT

Ovanlig valborg i år

Valborg är en gammal helg.
Då tänder många stora eldar
för att visa att våren har kommit.
Många människor brukar
komma till eldarna.

Men i år blir valborg annorlunda.
På många platser ska det bli eldar.
Men bara några få människor
får vara där.
De flesta får titta
på elden på internet.

I vanliga fall brukar
många människor trängas
vid eldarna.
Men det kan öka smittan
av viruset corona.

I många städer är politikerna
ändå oroliga för att
det ska bli fester.
Därför har de stängt parker
och platser där det kan bli fester.
Det ska finnas vakter
och staket runt parkerna.

Så är det bland annat
i Uppsala och Lund.

Många städer
visar eldar på internet.
Där kan man också lyssna
på körernas sånger om våren.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag vet inte riktigt varför som man tänder eldar till Valborg. Men jag tror inte att röken är så värst bra för klimatet.

  2. Da-Babi says:

    Det är tråkigt att inte kunna fira som vanligt.
    Men det är endå valborg.
    Kom igen, nu ska vi firaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!

  3. 12 åring says:

    Jag tror att ni har skrivit fel på “till” 😮
    Många människor brukar
    komma “til” eldarna/TILL

    1. 8 Sidor says:

      Hej 12-åring

      Du har rätt.
      Vi skrev fel.
      Tack för att du såg det.
      Vi har rättat nu.

      Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  4. Anonymous says:

    ja det är väldigt tråkigt men här vi i min stad ljusdal många maj bra ser

  5. en lång köttbulle says:

    Vi skulle till våra kompisar och fira ute men pappa blev sjuk

  1. Kommentera