Sverige

Fler och fler flyktingbarn blir sjuka

Det finns flyktingbarn som
väntar på svar om de
och deras familj får stanna i Sverige.
De kan få vänta länge på ett besked.
För många blir väntan jobbig.

En del barnen blir mår väldigt dåligt
och blir sjuka av oro.
De slutar att äta, prata och leka.
De bara ligger i en säng.
En del av barnen hamnar på sjukhus.

De här barnen har blivit apatiska.
En undersökning från regeringen
visar att antalet
apatiska flyktingbarn
har ökat de senaste åren.

I dag finns det omkring
150 flyktingbarn i Sverige
som är så sjuka.
För tre år sedan var det ungefär
50 barn.
Undersökningen ger ingen förklaring
till varför fler och fler barn blir sjuka.

För tre veckor sedan röstade
riksdagen nej till ett förslag
om att alla de här barnen ska få
stanna i Sverige.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera