Din vardag
En vacker solnedgång i bakgrunden. En man klättrar på ett berg i förgrunden, vi ser bara siluhetten.

Midnattssolen är tillbaka

Sommaren är här.
Nu lyser solen mitt i natten
i norr i Sverige.

Klockan 1.02 på
torsdagen gick solen upp
i Treriksröset.
Det är det område som ligger
allra längst norrut i Sverige.

Där kommer solen
att vara uppe dygnet runt
fram till den 18 juli ungefär.

Ingen människa
bor vid Treriksröset.
Den nordligaste platsen i Sverige
där folk bor är Keinovuopio.
Där kommer solen att gå upp
klockan 0.56 på fredagen.

De som bor i staden Kiruna
behöver också mörka gardiner.
Där går solen bara ner
i ungefär två timmar nu.

Om en vecka kommer solen
bara att försvinna i en halvtimme
innan den går upp igen.

Har du sett midnattssolen?
Eller bor du i nordligaste Sverige?
Hur gör du för att sova på natten?

Skriv gärna en kommentar

här under.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Frank says:

    Treriksröset är en bra ställe. Man kan vandra där från Kilpisjärvi in Finland

  2. Taha says:

    Oavsett om solen är uppe hela dagen eller inte så sover jag gott om Jag slutar att tänka på framtiden.😴

  3. Anonymous says:

    Är det ens någon som skriver om själva texten eller 😷😷😷😷😷😷

  4. Alexandra says:

    För att kunna sova äter jag mycket pizza. Då blir jag mycket trött. Jag tittar också mycket på TV. Då sover jag gott.

  5. Erik says:

    Hej Jag vet inte. Jag alla dagar sova.😂😂😂😂😴😴😴😴
    Hej då

  6. A says:

    Jag har sett midnattssolen i Norge. Det var svårt för mig att sova där!

  7. Anonymous says:

    Min bil är stor, alla kan åga i den till de stället 😀

  1. Kommentera