Din vardag
En person tankar en bil. På bilden syns bara handen och munstycket.

Ny bensin minskar utsläpp

Nu finns en ny sorts bensin
i Sverige.
Den är bättre för miljön.

Bensinen är blandad
med ämnet etanol.
Det minskar utsläppen
av gaser som skadar klimatet.

Bensinen heter E10.

Samtidigt kommer en annan
sorts bensin att försvinna.
Det är den som heter 95.
I den finns också etanol.
Men inte lika mycket som i E10.

Den nya bensinen finns redan
i 14 andra länder i Europa.
Nästan alla bilar
kan använda den nya bensinen.
Men det finns en del äldre bilar
och båtar som inte ska använda E10.

Den som inte kan använda
den nya bensinen ska tanka
bensinen som heter 98.

På sajten www.bilsweden.se
går det att se vilka bilar
som kan använda E10.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Luisa says:

    Entligen nånting positiv! Varför man inte kan kommentera under artikel-“översvämningar i Turkiet”? Hoppas att allt är bra med er! Mvh M

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Det blev alldeles för många kommentarer som inte hade med översvämningen att göra.
      /8 Sidor

  2. Luisa says:

    Aha! ok! Turkarna har problem med brand och nu med översvämning! Hoppas att de får hjälp! Folk vet inte vad översvämning är innan det händer till de! Jag är glad att det finns ny sort bensin eftersom jag tror att den elektriska bilar är farliga! ok,tack!

  3. m says:

    snart kan man inte köra gamla bilar då blir folk tvinga att köpa nya och dyra bilar.

  4. Albin says:

    Min bil från 92 är en disel . Har aldrig rökt så mycket som nu. Ser ut som ett ånglok bak. Kan då rakt inte varit nyttigt med denna nya blandning . Har dock inte råd med ny bil

  1. Kommentera