Din vardag
Äpplen ligger i en låda utomhus i en äppelodling

Mycket äpplen på träden

Det är mycket äpplen
på träden i Sverige i år.
Det beror på att träden
blommade mycket i våras.

Då kunde insekterna sprida
pollen mellan många blommor.
Och det var dessutom
en varm sommar när äpplena växte
och började mogna.

Henrik Stridh jobbar med
att sälja äpplen.

– Mycket sol gör att äpplena
blir söta i smaken,
säger han.

Men många äpplen i folks trädgårdar
har skador på sina skal.
Det är en insekt
som har skadat äpplena.

Insekten heter äppelvecklare.
Det är en sorts fjäril.
Den lägger ägg på äpplet när det är litet.
Larverna kläcks och gräver gångar i äpplet.
Men det går att skära bort
det som är skadat.
Då går äpplet att äta ändå.

Olika sorter av äpplen
blir mogna vid olika tider.
En del sorter blir skördade
så sent som i november,
berättar Henrik Stridh.

Han säger också att det kommer bli
mer svenska äpplen än vanligt
i affärerna.

Vad tycker du om att göra med äpplen?
Skriv gärna och berätta i en kommentar.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. SwaggyDaddy says:

    Hoppas inte att alla åpplen är sura skulle ju bli slöseri på äpplen!!!!!!!!!!😔🤠😎🤢😤😤😤😍

  2. Marta says:

    Jag älskar gröna äpplen och röda äpplen. Frukt är bra för minnet! 🙂🙂🙂

  3. Ben says:

    Det är bra om ni packa och skicka till många fattiga länderna som kan inte köpa äpplen

  4. Luisa says:

    Jag tycker om att göra en fanastisk mat med den! Jag skriv recept när jag har tid! Men äpplen är bra för matsmältning också! Senare jag skriver den!

  1. Kommentera