Din vardag

Bildgalleri

  1. Josefine Larsson och Jan Nilsson lyfter en låda med tång. Foto: TT
  2. Tarmtång smakar friskt av hav. Foto: TT

De odlar mat i havet

I Kivik i Skåne
testar Josefine Larsson
och Jan Nilsson
att odla mat i havet.

Josefine Larsson är forskare
och Jan Nilsson är ledare
för en förening i Kivik.

Liknande odlingar finns
på många ställen på jorden.
Det är för att forskare
och andra människor
undersöker vad vi kan äta
i framtiden.

Vi blir allt fler människor
på jorden.
Samtidigt finns det inte
hur mycket mark som helst
att odla mat på.
Då kan mat från havet
och mat som odlas i havet
vara en lösning.

Musslor, ostron och alger
är några saker
som vi kan odla mer av i havet.

Jan Nilsson tror att vi
kommer att äta mer saker
från havet redan om tio år.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Leïlah Mahiéddine says:

    Som vanligt, blir mat från havet jättedyr, annars är både sjögräs och annat från havet både god och nyttig mat!

  2. The best says:

    Jag har aldrig smakat växter som kommer ifrån havet, undra om det blir gott 😋

  1. Kommentera