Din vardag
Erik Werkelin sitter framför sin dator.

Erik blev beroende av spel

Antalet unga människor
som har blivit beroende av
att spela spel på datorn har ökat
under tiden med viruset corona.

Det säger Patrik Wincent.
Han är chef på företaget
Dataspelsakuten.
De jobbar med att hjälpa unga
som har blivit beroende.

Förut fick de tio samtal i veckan.
Nu får de trettio samtal,
berättar Patrik Wincent.

– Det är väldigt många
som fastnar framför datorn.
Vi har sett en ökning av unga
som inte vill gå till skolan,
säger Patrik Wincent.

Erik Werkelin var en av dem.
När det var som värst
kunde han spela 16 timmar om dagen.
Han fick hjälp av Dataspelsakuten
och i dag är han inte längre beroende. 

– Att spela är inte farligt.
Men det blir dåligt när du spelar
i stället för att göra saker
som du måste göra,
säger Erik Werkelin.

8 SIDOR/TT

Spelar du dataspel?
Hur länge spelar du?
Är du beroende av att spela?
Berätta gärna i en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Anonym says:

    På helger spelar jag minst 10 timmar och jag är personen som skrev att jag spelade 6-8 timmar varje dag.🙂

  2. Data nörden says:

    jag är väldigt beroende för jag spelar 2-10 timmar per dag😂😂 jag försöker sluta men det går inte😂😂😭

  3. regn_man says:

    Jag gillar att spela men jag måste lära mig . Därför har jag inte tid för spel nu.

  4. cbu says:

    Jag spelar datorspel mellan 1-2 timmar varje dag men när det finns “tournament” så spelar jag hela veckan.

  5. Anonymous says:

    Nej jag är inte beroende av Skärmar. Jag får spela Roblox 2 Timmar om dagen och behöver inte något mer skärmtid!!! Ps tränar varje dag!!

  6. 25arjagnu says:

    1-3 timmar 2 gånger per vecka, man blir trött på spel också, för i tiden asså vid 15 års åldern kunde jag spela ganska mycket men nu orkar inte.

  7. Anonymous says:

    jag spelar alla möjliga spel men jag spelar typ 4-5 timmar, jag är inte beroende

  8. Anonymous says:

    Jag spelar 3-4 timmar per dag plus skolan 🍩 och nej jag är inte beroende 🍉

  9. DYDY says:

    När jag behöver gå i skolan och när jag har prov så spelar jag typ inte alls. När det är helgdagar eller lov eller så spelar kanske 1-3 timmar. Men jag tappade min telefob för typ en vecka sedan och då kunde jag inte spela, men nu har jag fått en ny och jag älskae skalet.😍 Så jag är inte beroende.

  10. mohamed mm says:

    att spela är bra Men det blir dåligt när du spelar lång tid.
    jag tycker om att dataspel men inte so mycket.😍😍

  11. Tamem says:

    Alla barn vill spela på datorn och de tittade kartong filmer och jag tittade dokumentär filmer på datorn.

  12. Ameneh says:

    Jag tyckerom inte att spela mycket inte
    bra spela spel med datorn , telefon och internet .Det är bra en timmer.

  13. UCIHA COBRA says:

    jag gillar kolla på anime hela tiden på min i phone 12 😍🥰😊❤❤❤

  1. Kommentera