FN säger att Sverigegjorde fel
Förra året avslöjade
tv-programmet Kalla fakta
att den svenska regeringen
låtit amerikanska soldater
hämta två män i Sverige.
Männen kom från Egypten.
De amerikanska soldaterna
misstänkte att de var terrorister.
De tog med dem tillbaka
till Egypten.
Männen säger att de blev
torterade när de kom tillbaka.
Den svenska regeringen vill
nu att FNs chef för mänskliga
rättigheter ska ta reda på
vad som hände de båda männen.
Men FN säger nej.
För FN är det redan klart att
Sverige bröt mot FNs
regler. Reglerna säger att
det är förbjudet att utvisa
människor som kan bli
utsatta för tortyr.
0 kommentarer
Inga kommentarer.