Din vardag
En chaufför sitter i framsätet på en taxi.

Dåligt att sitta stilla

Att vara stressad och ha
för mycket att göra på jobbet
är den vanligaste orsaken till
att vi får problem med vår hälsa.

På andra plats kommer
att sitta stilla på jobbet.

Att sitta stilla ofta och länge
är dåligt för kroppen.
Risken för att bli sjuk ökar.
Till exempel kan vi få
sjukdomen diabetes eller
problem med hjärtat.

De som jobbar på kontor
och de som kör taxi eller lastbil
är några av dem som sitter stilla mycket.

Under tiden med viruset corona
har många jobbat hemma.
Då verkar många ha suttit mer stilla.
Det blir mer pauser
om du jobbar på kontor.
Folk reser sig för att hämta kaffe
eller kopiera ett papper.

Nu ska myndigheten
Arbetsmiljöverket undersöka
nästan två tusen arbetsplatser
i Sverige.

Myndigheten vill kolla
så att cheferna på jobben
hjälper till så att personalen
rör på sig mer.

Myndighetens arbete är en del
av ett stort arbete i EU.
EU vill minska problemen
med att sitta stilla mycket på jobbet.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

20 kommentarer

  1. Öw says:

    4 timmar arbete är lagom ! då kan fler få jobb och alla få bra hälsa psykisk och fysisk. Arbetsmyra får städa stranden och bli miljö hjälte gratis.

  2. Åsa says:

    För vissa som har säcken fyld med pegrar fins varken psykisk eller fysisk problem.
    “Sveanska TIGER”

  3. walaa says:

    Det är inte bra.
    Att sitta stilla ofta och länge det är dåligt för kroppen.

  4. Roro says:

    Lagom är bäst. 24/3 = 8.
    8 timmar rörelse som jobb eller träning eller bara rörelse, 8 tinnar sova, 8 timmar äta och vila och mysa och möte med andra eller med sociala media och läsa.

  1. Kommentera