Din vardag
Hon sitter vid ett bord med en dator, mobil, en blombukett och kaffe.

Folk känner oro på internet

Nästan alla människor i Sverige
använder internet varje dag.

Det visar undersökningen
Svenskarna och internet.
Den kommer varje år.

Många som använder internet
är oroliga för att internet
ska se deras privata saker.

– Tidigare använde vi internet
mest för roliga saker.
Nu använder vi det för viktiga saker.
Vi använder det för vården
och för uppgifter om våra barn.
Vi ordnar med våra pengar
på internet.
Och vi köper saker på internet.

Det säger Måns Jonasson.
Han jobbar på Internetstiftelsen
som gör undersökningen.

Han förstår att folk är oroliga.
Det har hänt att brottslingar
har stulit uppgifter om människor
på internet.

– Det måste bli mer säkert på internet,
säger Måns Jonasson.

För att fler ska känna sig
säkra på internet behöver folk
få utbildning.
Annars hamnar en del
människor utanför.

Experter säger att alla
som använder internet
måste kunna ha koll.

Folk behöver veta hur du kan
upptäcka när någon luras på internet.
Och folk behöver veta
när information på internet är falsk.
Folk behöver vara kritiska på internet.

8 SIDOR/TT

Känner du dig orolig på internet?
Svara gärna i en kommentar.

Så använder vi internet
  • Nästan alla i Sverige är på internet varje dag.
    Nio av tio är det.
  • Var femte pensionär använder inte internet.
  • De flesta använder mobilen för att vara på internet.

Vad tycker du om nyheten?

6 kommentarer

  1. Kontrollerad says:

    Ingen kan vara anynom på Internet
    längre
    Se upp med var du surfar och loggar in 😎

  2. Elände, elände says:

    Mest är alla nyheterna – Elände
    Nu blir jag så trött

    Utom att man kan – åka skidor på gräs😀
    😀

  3. Tedros says:

    Jag är trött på internet.Men det är bra jag tycker att allt bra på internet.

  4. Inget är - Allt är bra - två sidor av saken says:

    Man kan lära sig mycket bra på Internet. Om man vill det, även se på kattungar om vill det.
    Det går även att köpa droger, vapen och hacka sig in på företag om vill det
    Allt är inte bara BRA 😎 med Internet
    Det är bra och dåligt !

  1. Kommentera