Din vardag
Det är mörkt. Men det lyser många ljus vid gravar.

Ljus för att minnas

Den här tiden på året
är det alla helgons dag.
Det är alltid på en lördag.

I år är det lördagen
den 6 november.

Dagen efter är det
alla själars dag.
Hela helgen brukar kallas
för allhelgona.

Det är en helg för att minnas
dem som har dött.
I Sverige brukar många
människor gå till kyrkogårdar.

De tänder ljus för att minnas
sina döda vänner.
Och döda i sin familj.

Alla ljusen brukar lysa upp
den mörka hösten.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

7 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Det finns en person som jag vill tända ljus för. Men hon är begravd i Linköping och det är lite väl långt att åka dit. Förr tände jag ljus hemma för henne, samtidigt som jag spelade “Midvintersaga” av Ralph Lundsten. Den skivan tyckte hon var bland det vackraste hon visste. Den + polonäserna av Chopin.

  2. Anonymous says:

    i tyskland vi hade alla helgons dag den första november. jag tände ett ljus för min döda mamma 🖤 jag saknar henne 🕯🥀

  3. Eva Andersson says:

    Det är en helg för att minnas
    de som har dött.
    OBS! Grammatiska felet ” de”.Pronomen stor i objektsform , alltså ska det stå : ”Det är en helg för att minnas
    dem som har dött”

  4. Luisa says:

    Alltså “vem lever i hjärta dör inte”-jag vill “tända ljus” för min kära mor, för min mormor Marie, för min vän Silvie, Och för min mormor syster Irma! De lever för mig-jag ser de överallt!

  5. Luisa says:

    Naturligtvis från kändisar är det Michael Jackson och princess Diana!!!❤❤

  1. Kommentera