Din vardag

Bildgalleri

  1. Dags att baka pepparkakor. Foton: Gorm Kallestad/NTB/TT
  2. Pepparkakor blir bakade.
  3. Pepparkakor blir pyntade.

Dags att baka pepparkakor

Söndagen den 28 november
är det första advent.
Nu är tiden för pepparkakor här.

Många tycker att pepparkakor
är viktiga kakor
när det är advent och jul.

Det går att köpa
färdiga pepparkakor i affären.
Men många vill baka egna.

En del gör degen själva.
Men det går också att köpa
färdig deg i affären.
Då går det fort
att baka pepparkakor.

Det är viktigt kavla degen rätt.
Då blir smaken bättre.
Många tycker att degen
ska kavlas tunt.
Det kan vara svårt.

Ett tips är att hyvla
tunna skivor av degen
med en osthyvel.
Sedan är det enkelt
att ta en form
och göra en pepparkaka.

Pepparkakor ska bli
gräddade i ugnen.
Efteråt vill en del göra
dekorationer på kakorna.
De sätter dit kristyr
och karameller.

Pepparkakor får sin smak
av kryddor som nejlika,
kanel och ingefära.
Det är smaker som många
tycker hör till advent och jul.

8 SIDOR

Bakar du egna pepparkakor?
Har du ett bra tips?
Berätta gärna i en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

30 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Redan i oktober brukar jag börja med pepparkakor och gör så fram till slutet av mars. Det är en kaka som hör hemma hela vintern.

  2. Bebi Peggy says:

    En annan för mig lika viktig kaka just nu är saffransbrödet. Har redan gott om lussekatter i frysen.

  3. pepparkakor says:

    Ett tips när man bakar pepparkakor är att sätta mjöl på kaveln, då går det mycket lättare och det fasnar inte på kaveln då! 🙂

  4. God jul 🌲☃️⛄ says:

    Jag tycker att pepparkakor är så himla gott och idag tänkte jag att börja att göra pepparkakor och lussekatter 😋

  5. Adrian says:

    jag lär mig mer ord av 8sidor tack för det tack så mycket! Och man kan veta mer om vad som händer runt värden!!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Adrian!
      Tack för de fina orden.
      Vi är glada över att du har nytta av det vi gör.
      Ha en fin dag.
      /8 Sidor

  6. Luisa says:

    Nej! min mor började med kakorna i september och gjorde 10 sort varje år! dessutom tjeckisk pepparkaka är jättekomplicerad-det är med honung och absolut inte lätt att göra…!

  7. älg says:

    Jag älskar pepparkakor fast bara om de har kristyr på, jag gillar faktiskt degen mer 😂😊

  8. Louisa says:

    jag älskar pepparkakor degen är så gott så jag inte kan sluta äta😍😍😍😍😍😍😍

  9. ??? says:

    jag gör inte pepparkakor jag brukar få av min mormor som får dom av en afär för dom behöver inte dom.

  1. Kommentera