Sverige

Hiv-sjuka får inte stanna i Sverige

Många människor som kommer
till Sverige avvisas, trots att de
är smittade med hiv. Det skriver
tidningen Dagens Nyheter på
måndagen.

Regeringen har tidigare bestämt
att människor som är så sjuka
att deras liv är i fara om de inte
får vård ska få stanna i Sverige.
Men bara om den vård de
behöver inte finns i hemlandet.
Migrationsverket ska inte bry sig
om ifall personen har råd att betala
för vården i hemlandet eller inte.

Reglerna gör att människor med
hiv och aids inte alltid får stanna
i Sverige.

– Det räcker att det bara finns
en tablett i hemlandet så räknas det som
att landet har bromsmediciner.
Sedan spelar det ingen roll om tabletten
kostar en miljon kronor.

Det säger Inger Lindgren på Karolinska
universitetssjukhuset i Huddinge
till DN.

Inger Lindgren säger att det nästan
bara är människor som är så sjuka
av hiv och aids att de inte kan flyttas
från sjukhuset som får stanna.
Hon berättar om en flicka
från Etiopien som ska avvisas.
Flickan kommer inte att leva ens ett år
utan mediciner, tror Lindgren.

Migrationsverket vet inte hur många
människor med hiv eller aids som avvisas
från Sverige varje år.
En jurist på Riksförbundet för hivpositiva
säger till DN att det kan vara fler än hundra
i hela Sverige.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera