Din vardag
En hand håller en rykande cigarett nära ansiktet

Fler ska sluta röka

I Sverige är det
mindre vanligt med rökning
jämfört med många andra länder
i Europeiska Unionen, EU.
Det visar undersökningar från EU.

Färre än var tionde svensk
röker varje dag.

Och det är fler och fler
som slutar röka.
På 20 år har de i Sverige
som röker varje dag
blivit hälften så många.

Under tiden med viruset corona
har det blivit ännu vanligare
att sluta röka.

– Det finns undersökningar som visar
att människor som röker
kan bli svårare sjuka av corona.
Det kan ha gjort att fler slutat röka.

Det säger Martina Zetterlund
som undersökt rökningen i Sverige.

Men regeringen vill
att ännu fler ska sluta röka.
Om tre år vill regeringen
att bara var tjugonde svensk
ska röka varje dag.

8 SIDOR/TT

Röker du?
Ska du sluta röka?
Eller har du redan slutat? 
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

29 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag har aldrig rökt. Men när jag gick på gymnasiet respektive folkhögskola hände det allt för ofta att jag blev utsatt för rök från mina skolkamraters cigaretter. Minns att jag mådde dåligt av detta efteråt. Bland annat blev känseln sämre ett par timmar efteråt.

  2. Anonymous says:

    I mitt hemlandet kvinnor får inte röker heller använder snus kvinnor där.

  3. Ave says:

    Har aldrig rökt själv men haft en hel del storrökare på jobbet. Jag säger bara vilken stank de hade i sina kläder.

  4. mikael says:

    “Det finns undersökningar som visar
    att människor som röker
    kan bli svårare sjuka av corona.”
    konstigt, jag kommer ihog att ha hört motsattsen på nyheter när corona började, de sa att folk som röker hade lite mindre tur att dö 😮

  5. mikael says:

    men jag håller med att det är inte bra att röka. annars, jag undrar varför en ovaccinerad människor kan inte gå till konzert men vem som helst kan köpa cigaretter och röka…..

  6. Anonymous says:

    Slutade för 12v sen. Mirakel! Ute å springer, energin sprudlar. Å luktsinne – mer än jag trodde möjligt

  7. Lars says:

    Jag är 55 år idag och blev rökare då jag var 32 år, före det så feströkte jag bara

    Var det bästa jag gjort i hela mitt liv att börja röka på heltid, annars blivit alkoholist.

    Dessutom har man trevligt/roligt hela dagen för 70 kr, försök hitta billigare nöje som räcker hela dagen.

  8. Maria. says:

    Jag har slutat röka för åtta dagar sen, och har bestämt mig att aldrig börja igen. Rökte i många år. Mår mycket bättre i dag än vad jag gjorde när jag rökte.

  9. Karl från Göteborg says:

    Vuxna människor har rätt att bestämma över sin egen kropp. Om staten, genom tvång får människor att göra eller inte göra något så kallas det fascism.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Karl

      Staten kommer inte tvinga folk att sluta röka.
      Det handlar om andra saker, som att ge information.

      /8 Sidor

  10. Yvonne says:

    Är tyvärr rökare. Anser hursomhelst att visa hänsyn är självklart. Vad jag inte begriper är varför askkopparna utomhus togs bort. Ställ tillbaka dem istället för att bötfälla nerskräpning. Det saknas både rim och reson i detta.

  11. Ana says:

    Jag vill sluta röka men det går inte. Många gånger har jag provat att sluta men fortfarande röker jag. Medicin som plåster eller tuggummi nicorette hjälper inte. Jag är mycket beroende.

  12. The_Zmoker says:

    Jag har rökt sedan sjätte klass och röker än idag. Jag fyller fyrtionio snart och jag har absolut inga planer på att sluta röka. Bryr mig inte om dem höjer priset mer och mer, jag kommer ändå att röka.

  13. Peider xianlio says:

    Bra, kommer ihåg när dessa giganter tillsammans med experter på 50-talet, intygade och lovade på hedern att tobak inte är farligt eller beroendeframkallande..

  14. Anonymous says:

    jag brukade röka faktiskt men när visste att det är HARAM enligt islam då slutade jag direkt.

  15. Isabella says:

    Jag röker inte och de är farlig för kroppen men jag röker inte och den är bra att inte röka

  16. Luisa says:

    OMG! Det är roligt att läsa att rökning är HARAM enligt Islam!!! Vilket imam sade det???

  17. Luisa says:

    PS:men denna pengar som du spenderar på cigaretter kan du göra nåt annat och ge till fattiga barn!!!🙂😊

  18. Anoyom says:

    Tänk på det här,du som röker och att den hälsan en krona på huvudet på friska människor,ingen bara se en batienter.
    För dig kan jag presentera mig många tips:
    Din hy kan säkert bli sämre och få en grå ton och rynkor ,Nikotinfri i tobakengör så att blodkärlen drar ihåp sig,då får hudens yttersta lager inte lika mycket syre och blod.

  1. Kommentera