Kultur
Hon står på scenen och sjunger i en mikrofon.

Final i Melodifestivalen

Nu är det dags för final
i Melodifestivalen.
Finalen är på Friends arena
i Solna utanför Stockholm.

Finalen är lördagen den 12 mars.
Den går att se på SVT1
klockan 20.00.

Martin Hanberg på 8 Sidor
har tittat och lyssnat
på låtarna i finalen.
Här skriver han
vad han tycker.

Låtarna kommer i ordningen
som artisterna ska sjunga dem.

1. Klara Hammarström
med låten Run to the hills

Klara Hammarström
har mycket energi
och en häftig dräkt.
Men låten gör mig stressad.

2. Theoz med låten
Som du vill

Den unge Theoz
gör en poplåt på svenska.
Han får nog många röster
av barn och ungdomar.

3. Anna Bergendahl
med låten Higher power

Hon visar att hon kan göra låtar
som låtarna lät förut
i Melodifestivalen.
Det är en klassisk schlager.

4. John Lundvik
med låten Änglavakt

John Lundvik vann
Melodifestivalen 2019.
Den här gången sjunger han
en lugn låt på svenska.

5. Tone Sekelius
med låten My way

Ett uppträdande som
är roligt att titta på,
med klädbyte och fyrverkeri.
Men det är inte en vinnare.

6. Anders Bagge med låten
Bigger than the universe

Anders Bagge brukar prata om
hur andra sjunger.
Men nu sjunger han själv
och det gör han bra.

7. Robin Bengtsson
med låten Innocent love

Full fart med Robin Bengtsson.
Den här låten låter mycket
som musiken lät på 1980-talet.

8. Faith Kakembo
med låten Freedom

Faith Kakembo sjunger bra,
men den här lugna låten
är inte särskilt speciell.

9. Liamoo med låten Bluffin

Det här är en snygg och proffsig låt.
Men den är ganska tråkig.

10. Cornelia Jakobs
med låten Hold me closer

En låt som är elegant, vacker och cool.
Det är bästa låten i finalen, tycker jag.
Men Cornelia borde sjunga mer tydligt.

11. Cazzi Opeia med låten
I can’t get enough

Rosa moln, färg och glädje
med Cazzi Opeia.
Det enda som fattas
är en enhörning.

12. Medina med låten In i dimman

En låt som sticker ut i finalen.
Det är en poplåt
som har tagit in folkmusik
från flera platser i världen.

MARTIN HANBERG/8 SIDOR

Håller du med om 
vad Martin tycker?
Eller tycker du annorlunda?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

53 kommentarer

    1. 8 Sidor says:

      Siffrorna är bara i vilken ordning som artister sjunger sina låtar.
      Siffrorna är inte hur tävlingen slutar.

      /8 Sidor

  1. Luisa says:

    Alltså jag minns inte riktigt men till ex. Anders Bagge sjöng bra-bara han måste ha mikrofon alltid framför munnen, Anna är skickligt med det är nåntig som inte stämmer med henne, Liamo är skicklig…

  2. Luisa says:

    John Lundvik är väldigt kreativ, sympatisk och sexy! Lycka till i framtiden! Det är han och Benjamin som alltid stannar i swoubyznys…den sjusköterska är skicklig med inte min smak…

  3. Albin says:

    Anders bagge och Theoz är faktisk bra men det kommer blir svårt välja men hoppas att en av dom kommer vinna

  4. anonym says:

    Jag tycker Klara är bra men tror inte hon vinner😊😮🤠mello

  5. Melopelo says:

    Jag och han tycker ganska lite men inte jätte olika. Nu kör vi Bagge.

  6. Lisa says:

    Jag kommer och kollar på melodifestivalen final. Då hejar Jag på cazzi, klara och theoz.

  7. Denis says:

    Absolut Cornelia! Riktigt bra låt med eget uttryck!
    Den enda som kan ge oss en bra placering i Turin. Allt annat vore ett skämt!

  8. Camilla Håkansson says:

    Cornelia är bäst , enda möjligheten att ta en bra placering i Turin 🎶

  9. Mello ❤️ says:

    Jag tror Tone eller klara vinner👏Sorry orkar inte skriva efternamnen👍🏻Men vi får se idag allt kan hända och allt kan vända för nu är det final🙃

  10. Viktor 5b ekebyhovskolan på Ekerö 😝 says:

    Jag tycker att klara vinner för hon är SÅ BRA!!!! Men också kanske Anders bagge eller cazzi super bra nummer hade alla!!!!!! 😛😝👍👍👋🙌🤩🦦⭐️👌😍

  11. HappySnail😁🦋🧋🦋😁 says:

    Jag gillar INTE Anders bagge men ni får det men liksom…. Nej han är tyvärr inte bra.

  12. Melloälskaren says:

    Jag tycker att Cornelia Jakobs ( Hold me closer) ska vinna mello!!!!! ❤️❤️👍👍

  13. Anonymous says:

    Jag tyckte att fel låt vann jag tycker att hon med låten freedom var bäst och klara hammarström

  14. Veggy ye says:

    Jag tycker att Klara Hamarström eller MEDINA eller Teoz skulle vinna 😊🙂

  15. Flisan Pisan says:

    Jag tycker Anders Bagge och Cornelia Jacobs var de bästa, jag är glad att Cornelia gick till eurovision <3 Min lillebror grät när Theoz inte gick till final men han var inte riktigt en favvo

  16. Vasilisa strand dominia från 7c2 från fribergaskolan says:

    Jag tycker att theoz skulle vunnits ❤ och Anders min bäjb ❤💞😍🥰

  17. Luisa says:

    Anders Bagge sjönd väldigt fin-bättre än på semifinalen! Melodifestivalen var fin!!

  18. Emilia says:

    jag äääällllsssskkkaaarrr Theoz. Han är liksom bara helt bäst jag önskar art jag kan gifta mig med honom när jag blir stor!🤩😇

  19. Tezz systra says:

    Teoszz är som en bror till mig😔Hans text var så djup😭som du vill, som du vill.som du vill. Som du vill. Som du vill. Som du vill. Som du vill😭🤪💅 det var såå vavckert

  20. Loppan says:

    Anders Bagge skulle ha varit ett annorlunda och unikt bidrag med rymd och rytm.
    Hade aldrig hört om henne, som vann och
    man hörde inte vad hon sjöng.

  21. Anders skulle vunnit says:

    Anders Bagge skulle ha vunnit om det inte var för den (🤬) nationella domarna!

  1. Kommentera