Kultur
En kvinna står på en schen i en klänning i guldfärg.

Hon vann samernas festival

Samerna har haft
en Melodifestival.
Den har ordnats i över 20 år.
I år var den under påsken.

I den samiska festivalen
är det två avdelningar.
Det är tävling i sång
och det är tävling i jojk.

Jojkaren Jörgen Stenberg
från Malå tog hem priset i jojk
med jojken Skilkedh.
Sången vanns
av Ingá-Máret Gaup-Juuso
med låten Dovdameahttumii.

Båda två har varit med
i festivalen flera gånger tidigare.
I samernas festival ska alla
sjunga och jojka på samiska.

Det är tittarna som röstar
om vilka som ska vinna.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera