Din vardag
Bilden visar en man som visar magen. Han har dragit upp tröjan för att visa den. Det är en stor mage. Vi ser inte mannens ansikte.

Kris med fetma

Allt fler människor
i Europa blir feta.
Var fjärde person
i Europa är för fet.

Det säger Världshälsoorganisationen, WHO.

WHO säger att det är
en kris med fetma
och övervikt i Europa.
Det är bara i USA som krisen
är värre än i Europa.

Fetma och övervikt
gör att många människor
blir sjuka.

Om du är fet
är det större risk
att få sjukdomar i hjärtat.
Och det är större risk
att bli sjuk i cancer.

Att fler blir feta kan bero på
att människor i Europa
sitter stilla mer i dag
än vad människor gjorde förut.

Men det kan också bero på
att det har blivit vanligare
att äta mat som är dålig för hälsan.

WHO säger att länderna
måste jobba mer för att
människor inte ska bli feta.

WHO tycker att läsk kan bli dyrare.
Och att nyttig mat kan bli billigare.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Luisa says:

    alla sitter bara och mat är katastrofalt dåligt faktisk! Det måste vi ändra på! Vi kan besöka mcdonald när vi handlar kläder i stan-inte varje dag för lunch! gudegod!

  2. Anonymous says:

    Jag tycker att man ska ta hand om sin hälsa och vara aktiv………

  3. Anonymous says:

    Jag tycker att man laga mat hemma som vanligt för att man beställa från restaurang det är inte bra.
    Min son orkade inte tog med sig matlåda till jobbet och man gick på lunch i restaurang på närheten och åt han pizza för ett år han har blivit en stort magefet. Sen stoppade han maten från ute.

  4. mkl.fsk says:

    de vacknar just i WHO ?
    problemet har varit här länge sen !
    jag tycker att WHO måste sluta, vi behöver inte de, länderna ska fixa hälsan, inte WHO.

  5. Safia says:

    Jag tycker båda länder och människor måste ta hand om sina hälsa numera är små barn är fetma unga killar o tjejer är fetma. Nyttiga mat är för dyrt kolla priset på avokado. De flesta unga gillar inte hemlagat mat, deras favorit maten Mc Dolands.

  6. mjau says:

    Folk som inte är feta kan väl också fick problem med hjärtat och cancer!!

  7. Neutral says:

    Salad och vegetable också frukt måste vara billigare varje människa kunna köpa. Man ska te reda på hur många kalorier behöver jag och hur många kalorier får jag med den här maten.

  8. Fet says:

    Jag tycker att man ska bry si gom sin egen kropp. om man vill vara fet så får man vara det tycker jag faktiskt!

  9. vill ej skrive mitt namn says:

    det är ju än grej man borde vetta,speicelt i USA det finns f#n tusen mcdonalds där

  1. Kommentera