Din vardag
Barn leker på skolgården

Mindre skolgårdar

Elever som går i skolan
ska ha en skolgård att vara på.

Det kan vara bra att ha
en gård att leka på.
Forskare har visat
att det ofta är lättare
att lära sig saker i skolan
om du leker och rör på dig på rasten.

Men skolgårdarna
vid skolor i Sverige
är mindre i dag
än de var tidigare.

Det visar en undersökning
som myndigheten
Statistiska centralbyrån har gjort.

Undersökningen visar också
att elever på friskolor
ofta har mindre plats att leka på
jämfört med elever
i kommunala skolor.

Elever på skolor i Stockholm
har ofta mindre plats att leka på
än elever på andra platser i Sverige.
Vid skolor i Norrbotten
finns det ofta stor plats
att leka på.

Det har också blivit
mindre gräs och växter
på skolgårdarna.
På de flesta skolorna
är ungefär hälften av gården
en hård yta, till exempel asfalt.

8 SIDOR

Hur är skolgården på din skola? 
Och vad gör du på rasten? 
Skriv gärna en kommentar. 

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    När jag gick i grundskolan var det så gott som bara asfalt på skolgården. Skolgården i sin tur räckte endast åt de barn som gick upp till årskurs 6. De som gick i högstadiet fick sitta i en korridor om de inte skulle ut och röka förstås. Ungarna i de lägre årskurserna roade sig med olika bollspel eller ringlekar där man sjöng löjliga visor.

  2. Luisa says:

    Jag gick i 4 olika grundskolor och alla hade stor gård med trädgård också! I Damasek vi hade skola i bottenvåning och fin gård där och på skolavslutningen vi fick lov och hoppade där i fontän! Men idag har barn boll-vi hade inte ens boll för att leka!

  3. Anonymous says:

    Mindre plats är bättre för att hålla ordning i skolan.

  4. polina erhan 10 år sösdala 4A says:

    bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 på min skolgård😸

  5. Tjo!!!!!!! says:

    Asså när jag gick på dagis så hade vi asfalt och typ två gungor att leka med. 😎

  6. Nipel says:

    Jag hade 4 olicka skolgård i mina tider tills nu min skola i Björnkärrsskolan i Linköping är en av de största jag har haft den har en liten och en stor kleterstälning 2 kinagungor 5 gungor 2 barngungor sandlådor basketplan pingisbord den som man hänger på och klättrar på 2 fotbollplan några gånger tyen lilla några gånger tyen stora

  7. Luisa says:

    Vilket komplicerad beskrivning Nipel! När jag gick i min sista grunskola så vi hade där stor trädgård och två fotbollplan och skola hade gård också! Alltså skola var fin och där fanns bassäng också-inomhus!

  8. Luisa says:

    ingen orsak! Skola-jag menar grundskola är viktig -både den materiella sida och utbildning också!🙂

  9. A barnet som leker på rasterna says:

    Vi har en hyfsad bra skolgård. Men den är tråkig.. 😮‍💨 🫥🫠🫡

  10. Spöket bo says:

    Jag tycker våran skola har jätte stor skol gård och jag trifts där jag spelar King på rasten

  1. Kommentera