Din vardag
En person håller sina händer på ratten i en personbil. Hastighetsmätaren visar 40.

Hälften kör för fort

Hälften av de som kör bil
i Sverige kör för fort i trafiken.
Det visar en undersökning
från föreningen NTF.

NTF har varit ute
i mindre städer i Sverige.
Där har de gjort mätningar
av hur fort bilarna kör.

I städer är det vanligt
att bilar får köra
40 kilometer i timmen.
Men hälften av bilförarna
kör fortare än så.

Tidigare fick bilar ofta köra
50 kilometer i timmen i städer.
Sedan blev det 40 kilometer i timmen.
Hastigheten blev lägre
för att det skulle bli säkrare.

Experterna har sett
att fler kör långsammare
i dag än tidigare.
Men alldeles för många
kör ändå för fort,
tycker experterna.
Hög fart ökar
risken för olyckor.

Bilförare är bättre på
att hålla rätt hastighet
på vägar där de får köra
60 eller 70 kilometer i timmen.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. mkl.fsk says:

    när jag kör långsam (40 😒) brukar jag att kola huset på sidan, människor på busshållplats, hur parkering platser är fulla, vad som helst än vägen, vilken är inte tryggt. 40 är för lågt. ingen överraskning att halften kör snabbare.

  2. mkl.fsk says:

    50 är bra, och 30 när det riktigt behövs för en specifik avstånd (skola, sjukhus, överbefolkad platser,…).

  3. Anonymous says:

    Om man tycker att bilen går sakta vid 30. Stanna motorn och varsågod och försök knuffa bilen med dina muskler om du kan flytta bilen en centimeter 😂

  4. Anonymous says:

    Man måste titta framför sig hela tiden när man kör.
    Alla som titta på andra sida, eller mobilen, gör en bil olycka enligt statistiken. Stanna bilen och titta var du önskar.

  5. mkl.fsk says:

    ”Man måste titta framför sig hela tiden när man kör”
    lite svårt för mig när det finns ingen bil/folk framför att titta och när jag kör långsam, för nyfiken.

  6. mkl.fsk says:

    ”Om man tycker att bilen går sakta vid 30….”.
    det går sakta vid 30, om man vill åka vid 30 max kan man cykla, det blir mindre bilar på vägen och bättre för kroppen och sinnen.

  7. Anonymous says:

    Fart över 30km dödar.
    Håll avstånd till framför varande.
    3 sekunder regel.
    Släp gasen, ta det lugnt, sluta stressa.

  8. E says:

    Njut av tekniken och hur bilen fungerar.
    flera tusen forskning från hjul till gummi till motor……

  9. Anonymous says:

    Alla som kör kan påverka varandra och stressa varandra. Lätt att smitta andra förare.

  10. Mm says:

    Hej 8sidor
    Jag funderar på en sak, NTF har inte förmodligen varit ute i alla mindre svenska städer och gjort mätningar på hur fort man kör, i fall om det är så , hur kan man hävda då att häften av de som kör i Sverige kör för fort

  11. Elias says:

    Hej 8 sidor. Ibland när jag åker bil så kommer det en bil som kör för fort i 80-90 km/h på en 70 väg.

    1. 8 Sidor says:

      Hej Elias

      Det låter inte bra.
      Du kan tipsa poliserna
      om att många kör fort på den vägen.

      Hälsningar från 8 Sidor

  1. Kommentera