Din vardag
Toppen på en tetra med mjöl där det står datum.

Släng inte mjölk i onödan

Många slänger mjölk i onödan.
De tittar på datumet
som står på kartongen till mjölken.
Om datumet har varit
häller de ut mjölken.

Men det är inte alls säkert
att mjölken är dålig.
Mjölken kan vara bra
efter det datum
som står på kartongen.

Det visar en undersökning
av myndigheten Livsmedelsverket.

33 personer fick smaka
på mjölk och havremjölk.
Det var mjölk som var gammal,
datumet hade gått ut.

Men den smakade inte dåligt,
sa de som testade.
En vecka gammal mjölk
gick bra att dricka.
En del av mjölken smakade gott
efter två veckor.

– Det är viktigt att våga
titta, lukta och smaka
på maten och drycken.
Då märker du att mycket
smakar bra efter det datum
som står på maten och drycken.

Det säger Karin Fritz
på Livsmedelsverket.

– Du kommer att spara pengar
och det är bra för miljön
och klimatet, säger Karin Fritz.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Jättebra råd för att om datum är ut men mjölk är bra.
    Jag gjort så ,använder

  2. Nipel says:

    Några gånger är datumet slut men mjölken är jätte bra och är inte gammal. Varför?

  3. Margareth says:

    Jag slänger allt och köper aldrig med ett utgångsdatum.😤

  4. Anonymmm says:

    Är det sant!?!?
    För ett första de mjölken som mina föräldrar köper det står ett visst datum senare innan datumet infaller så börjar mjölken lukta ”skit” så vad har man för annat val att ha/göra???

  5. Shewit says:

    Jag slänger inte mjölk och köper aldrig med ett utgångsdatum.

  6. Ameneh says:

    Det finns mjölken datum för med packningen och sen sluten slänger bra.

  7. i im says:

    jag tycker att man ska slänga mjölken när den har gått ut, för den kan vara liksom bara lite dålig så man inte märker det så blir man sjuk, och allt är mjölkens fel.

  8. Anonymous says:

    Det är inte bra att kasta mat och mjölk för att människor är mycket fattiga i andra länder man måste tänka på de.

  9. Hannes Sjöblom says:

    Hej åtta sidor, jag och min klass brukar på måndagar läsa era fantastiska nyheter om vad som höjder i vardagen. Nyheterna .r perfekta för 2:or och ända upp till 5:or till och med. Jag ville bara passa på och säga tack för att ni gör så bra nyheter

    1. 8 Sidor says:

      Hej Hannes

      Tack så mycket för dina fina ord.
      Och tack för att du läser 8 Sidor.
      Hälsa till eleverna!

      /8 Sidor

  10. Elias says:

    hej 8sidor jag och min klass läser 8sidor varje lektion alltså innan! Älskar d!!!!!!!!

    1. 8 Sidor says:

      Hej Elias!
      Vad bra att ni läser 8 Sidor.
      Tack!
      Hälsningar,
      8 Sidor

  11. Korven says:

    Mjölk kommer från kossor och då slänger man saker av en kossa

  12. Hannes says:

    Gud vad bra att ni tar upp den här saken det är verkligen viktigt 💞😎

  13. Benny says:

    Hej 8sidor jag läser era nyheter varje dag o lär mig jätte mycket

  1. Kommentera