Din vardag
Han har en vit mössa på huvudet, glasögon och tittar in i kameran med ett leende med stängd mun. Han står utomhus.

Många tar studenten

Alex Petersson är 19 år
och bor i Katrineholm.
Han är en av många
som tar studenten nu.
Avslutningen på gymnasiet
kallas studenten.

Alex Petersson slutar sin
utbildning på gymnasiesärskolan
på Duveholmsgymnasiet.

– Det känns nervöst och tråkigt.
Jag vill inte sluta.
Jag trivs så bra, säger han.

– Jag har lärt mig mycket.
Jag har haft hemkunskap,
jag har lärt mig att skriva,
prata, lyssna och möta kunder.

På Alex skola har de redan
tagit på sig de särskilda mössorna
som studenter har.
Men fram till dagen för studenten
har de mössorna bak och fram.

Den 11 juni är det
dags för studenten för Alex.
Då vänder han mössan åt rätt håll.

Sista dagen i skolan är det fest.
Då går studenterna
tillsammans ut
och möter sina familjer.

På kvällen blir det en fest för att fira.

Efter studenten hoppas Alex få jobb.

– Jag ska prova att jobba
i kiosken på ett boende för gamla.
Drömmen är ett vanligt jobb.
Kanske med matlagning i ett stort kök
eller ett jobb med datorer,
säger Alex Petersson.

MARIE HILLBLOM/8 SIDOR

Ska du ta studenten?
Hur känns det?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Thomas says:

    Jag har gått i särskolan men ny är jag snart färdig på allmän kurs gymnasium det känns det är inte så svårt som man tror då ökar möjligheterna till ett vanligt jobb och fler dörrar öppnas 😀

  2. Aya says:

    Jag tar snart studenten och det känns helt otroligt efter alla dessa år.

  3. Anonymous says:

    Min son har tagit sin studenten förra året och det var jätte kul 🤩

  4. RHKP says:

    Jag förstår det. När jag gick med bussen till skolan så var det jättemånga med dem där vita kläderna.

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Ja, många tar studenten.
      Och nu slutar också många andra skolan. Det blir sommarlov.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  5. sixten Åkenes says:

    min storebror har tagit studenten han är 19 år
    🚢💌

  6. En anonym tjej says:

    Jag har sett massor av studenter på vägen hem från skolan som Stig på lastbilsflak och en bil.

  1. Kommentera