Din vardag
Flera människor som sitter utspridda på en stor sittmöbel. De läser, tittar i dator och i mobil.

Vi sitter för mycket

Vi sitter för mycket i Sverige.
Vi sitter ofta över nio timmar
om dagen.
Det är dåligt för hälsan.

I Sverige sitter vi mest
i hela Europa.
Det visar flera undersökningar.

– Spring i benen är på väg bort.

Det säger forskaren
Mai-Lis Hellenius.
Hon vet att både barn
och vuxna sitter väldigt
mycket nu för tiden.

Vi sitter framför datorer.
Vi tar elsparkcyklar
i stället för att gå.

Att sitta mycket
är dåligt för kroppen.
Men vi kan göra flera saker
för att röra oss.
Då mår vi bättre.

Här är tips på hur du
kan röra dig mer:

• Res dig upp varje halvtimme.
Sätt ett larm som påminner dig!
Böj på knäna i några minuter.
Sträck på dig.

• Gör gympa också när du sitter.
Pressa ryggen mot stolens rygg.
Då blir du starkare i magen.
Du kan trampa med fötterna
medan du sitter.
Du kan lyfta knäna medan du sitter.

• Du kan ha ett möte där du går.
Gå tillsammans med personen
som du har möte med.
Du kan prata i telefonen
medan du promenerar.

• Du kan ha möte med folk
och stå upp och prata.
Ni behöver inte sitta!

• Stå på ett ben
när du borstar tänderna.

• Res dig upp när det blir
reklam på tv.

• Gå i trappor
i stället för att åka hiss.

• Försök att gå minst
sju tusen steg varje dag.
Du kan ofta se i din mobil
hur många steg du går.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag får erkänna att sedan jag flyttade från Malmö till mindre orter i norra Skåne, så har det mest varit stillasittande. Och det beror främst på att det är mycket svårt att variera sina promenader när man bor så här. Det blir liksom samma man ser varje dag. I Malmö kunde jag variera mer.

  2. Anonym says:

    Hej
    Jag brukar ta trappor i stället för hissen när jag är på jobbet. Förr så gick jag med stegräknare. Men nu är jag mycket ute och går mycket och i sommar har jag simmat mycket i sjön.

  3. Kärlek med Alla says:

    Jag går nästa 11000 step varje dag utan helgen.jag jobbar på Resturang.

  4. Potatis says:

    Män vad ska vi göra? Mitt i klassen så ska man bara up och springa? Nej. Sen efter en lång dag i skolan och man är trött så vill man inte bara ut och springa. Man vill vila

  5. Jörn says:

    Sitter man mycket rostar man, säger man i Tyskland. Det är därför kroppens rörelse är viktig! Om du måste sitta mycket på jobbet kan du göra sport på fritiden. Eller om du har en trädgård, arbeta i den på våren till hösten för att förhindra sjukdomar.

  6. gladys says:

    jag gillar Europa.
    jag sitter vid datorn varje dag i två timmar för att plugga och på eftermiddagen går jag 4 kilometer och tar tid på mi telefon

  7. nazanin says:

    om du springer försiktigt 10 minuter om dagen och3-5 gånger i veckan kommer dina muskler att hålla sig starka och din hälsa kommer att vara med dig.

  8. Anonymous says:

    En grej som jag brukar göra dagligen är 15 armhävningar 2 min plankan 6 chinups och 15 situps

  1. Kommentera