Kultur
Människor i kö utanför det stora stenhuset.

Slut med gratis museer

I flera år har det varit gratis
att gå på många museer.
Det har bland annat varit
de museer som staten äger.

Men nästa år kommer det
att kosta pengar för vuxna
att komma in.
Det säger regeringen.

Regeringen säger att staten
måste spara pengar.

Parisa Liljestrand i regeringen
säger att det inte har blivit
förändringar med gratis museer.
Det har inte kommit
nya människor till museerna. 

– Det är folk som
brukar gå på museer
och turister från andra länder
som har haft glädje av
att det har varit gratis,
säger Parisa Liljestrand.

Gunnar Ardelius
i organisationen Sveriges Museer
tycker att regeringen gör fel.

– Många museer får problem nu.
Det kostar mycket pengar
att bygga om museerna
så att de kan kontrollera besökarna.
Det måste museerna betala själva,
säger Gunnar Ardelius.

De vuxna som vill spara pengar
och gå på ett av statens museum gratis
ska passa på att göra det
i november eller december.
Sedan kommer det att kosta pengar.

Men det ska fortsätta
att vara gratis för alla under 19 år.

En del andra museer
som inte staten äger
kommer att fortsätta
att vara gratis.

8 SIDOR/TT

Statens museer

Det här några av de museer som är gratis.
Nästa år kommer det att kosta pengar att gå in.

  • Världskulturmuseet i Göteborg.
  • Moderna museet i Malmö och Stockholm.
  • Marinmuseet i Karlskrona.
  • Flygvapenmuseet i Linköping.
  • Historiska museet i Stockholm.
  • Medelhavsmuseet i Stockholm.
  • Sjöhistoriska museet i Stockholm.
  • Nationalmuseum i Stockholm.
  • Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.
Personer tittar på skulpturer.
Nationalmuseum. Foto: TT

Vad tycker du om nyheten?

22 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    jag bor visserligen långt från de museer som räknats upp. Men jag har ändå besökt fem av dem. Nu kommer jag inte ha råd att besöka fler. Min ekonomi tillåter inte detta. Dumma regering som gör på detta vis. Sveriges fattiga har också rätt till en stunds kultur. Inte bara de rika.

  2. Eh says:

    Behöver även politiker betala för att få gå på statliga museum eller står de över de lagarna också….

  3. Mollymus says:

    Jag har inte gått på så många museum men det är väldigt roligt att gå men jag brukar mest gå med min pappa och jag brukar inte fråga om det kostar eller inte

  4. Anonymous says:

    Sverige är ett väldigt dyrt land att besöka. Stockholm är bäst för ett kort besök för de flesta turister. Hur många kommer inte nu? Mycket kortsiktigt beslut. Andra större europeiska städer med större museer fortsätter att vara gratis.

  5. EN says:

    Detta kommer öka klassklyftorna ännu mer. Ska rika människor ha lättare att besöka kultur än vad fattigare. Tragiskt beslut.

  6. Anna says:

    Jättekonstigt att regeringen gör så att det bara är personer med bra ekonomi som har råd att gå på museer. Alla invånare i Sverige ska ha samma möjlighet att ta del av bildning – inte bara de med bra ekonomi!

  7. Anna says:

    Den här regeringen satte genast igång att göra Sverige sämre! Förutom att de nu vill att man ska betala för att gå på museum så vill de även ta bort det statliga stödet till studieförbund och folkhögskolor!! Kan någon förklara varför dessa partier inte vill att vanligt folk ska få tillgång till utbildning och kultur?

  8. Jamila says:

    Va! Har lärt mig jättemycket att gå på museum. Då får man väl sitta hemma… det är väl bättre att röra på sig o lära sig ngt. B😔

  9. Bebi Peggy says:

    Jag har också lärt mig mycket genom att gå på museum. Framför allt då alla guidade visningar. Tack vare dem känner jag till en massa olika saker som jag inte fick lära mig i skolan. Nu får jag gå och vara dum i huvudet fram tills det blir gratis igen.

  10. Antonio says:

    Det handlar inte om vad som är trevligt eller om om klassklyftor eller turism. Det handlar om vem som ska betala räkningen för att driva det. Om det ska vara ett frivilligt utbyte eller tvång genom skatt. Och om det ska bli skatt, vad är du villigt att spara in på istället? Svenska folket har ett beroendeproblem värre än knark: gratisgrejer.

  11. Mohamed says:

    min favorit är Lilijvalchs museum i djurgården och det är inte gratis is alla fall.

  12. Katrin Johansson says:

    Jag går på olika museer ca 3 gånger i veckan. På helgerna gärna med barnbarnen. Jag har ingen utbildning,men efter att ha upptäckt allt intressant på museum har jag fått kunskaper om allt från sjöhistoriska, armemuseum, etnografiska osv. Vi har varit spontana o ätit både lunch o tidig middag på museum så har ändå gjort av med en hel del.

  13. mkl.fsk says:

    “Regeringen säger att staten
    måste spara pengar.”
    …..
    och regeringen ger med vapen och pengar till ett land som gör krig…..
    vi har inte samma prioriteter…

  14. mkl.fsk says:

    “En del andra museer som inte staten äger
    kommer att fortsätta att vara gratis.”
    🤪
    världen upp och ner.
    privat som be inte om pengarna och staten som vill att du betallar.
    elaka politiker säger jag.

  15. Lesden says:

    Jag är en av dessa människor som går på museum minst en gång i veckan. Jag har inte råd att betala 150 sek för varje besök och kommer att förlora något som ger glädje i mitt liv. Jag respekterar att de flesta svenskar är inte intresserade av klassisk konst. De ser Museum som ett turistmål som kan generera intäkter till Sverige.

  1. Kommentera