Din vardag
En tomte med stort vitt skägg, röd luva och röda kläder har ett barn i knät. Tomten sitte ri en fåtölj och sträcker ut en hand och öppnar en röd brevlåda med post i.

Många brev till tomten

Tomten
173 00 Tomteboda

Det är tomtens adress.
Många skriver brev till tomten.

Postnord tar hand om breven
som ska till tomten.

Det kommer brev till tomten
hela året. Men det kommer
flest brev innan jul.

Varje jul kommer tusentals brev
som ska till tomten.
Många skickar listor till tomten
och berättar vad de
önskar i julklapp.

Postnord säger att tomten
svarar på alla brev.
Men om det ska komma
ett svar före jul
gäller det att snabbt
skicka iväg sitt brev.

Och det är viktigt
att skicka med
sin egen adress
så tomten vet
vart svaret ska skickas.

8 SIDOR

Här kan du se 8 Sidors film om tomten:

https://www.youtube.com/watch?v=S35LvLL6BhA&list=PL_sdB9qjOV8Fm-jvv6uUK8FL7BS3RtX4z&index=2

Vad tycker du om nyheten?

25 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag är 53 år och under alla dessa år jag levt har jag aldrig någonsin fått besök av Tomten. Med andra ord är han bara en saga som affärerna tjänar pengar på genom att försöka få oss att köpa en massa saker som vi kanske inte behöver.

  2. Luisa says:

    Tomte bor i staden Myra i Turkiet!!!! Bebi jag ska prata med tomten om dig!!! Vad önskar du i din Julklapp???

  3. Bebi Peggy says:

    Jag känner till helgonet Nikolaus av Myra som bodde i Turkiet och att det är han som är den “riktiga” jultomten. Skulle jag då önska något så skulle det antingen vara ett gosedjur i form av en kanin, ett lamm eller en get. Eller så skulle det vara en bra och lättläst bok som både är rolig och spännande.

  4. Anonymous says:

    Det där var väldigt snällt sagt Luisa till bebi
    peggy. Men andra saken, jultomten fanns väl inte? eller? men renar, släde flyga i luften är inte sant tror jag

  5. K says:

    Varför Tomte inte kvinna ? Varför änglar inte kvinnor som Gabriel och Mikaiel ? Varför Gud inte kvinna !

  6. Anonymous says:

    Jag älskar 8.sidor, hur de skriver, läser nyheter är toppen.
    Jag vill läsa regler ,var finns dem för att skriva kommentar?

    1. 8 Sidor says:

      Det finns en länk
      precis ovanför rutan
      där du skriver din kommentar.
      Klicka på länken.
      Där finns reglerna.

      /8 Sidor

  7. Anonymous says:

    Min förre detta chef såg precis som jultomten ut. Väldigt chock, med en vit skeg. Men han var inte snäll. Han var elak och skrek och svår hög som en borst bindare.

  8. Sara says:

    Nu gäller det att vara riktigt snäll så man får en och annan julklapp!!/ Hälsa familjen.

  9. Luisa says:

    Jag pratade med Tomten Bebi! Tomten känner dig och säger bara att problem är att du tror inte på honom! Men eftersom jag förklarade sak på turkiska om dig så sade han att han vill ge dig present men bara du måste lite vänta! Han berömmer dig också!!!!!❤🙂🥰

  10. gladys says:

    Det är trevligt att många skriver till jultomten och berättar vad de önskar sig i julklapp.
    Men det är också trevligt och roligt att få svar från korten.

  11. Ameneh Khavari says:

    Det är bra och roliga Tomten i Sverige. Men finns inte alla människor bor tillsammans , eftersom man skriver brev till tomten hela året. Sedan berättar var de önskar i julklapp.

  1. Kommentera