Din vardag

Bildgalleri

  1. Många vill dricka julmust vid jul. Foto: TT
  2. Flaskor med julmust. Foto: TT

Många vill ha julmust

Julmust är en viktig dryck
i Sverige till jul.

Vi dricker ungefär
40 miljoner liter julmust
i Sverige varje år.
Det säger organisationen
Sveriges bryggerier.

Det finns olika sorters julmust.
Men de flesta som gör julmust
använder samma smak.

Receptet på smaken till julmust
kom för över hundra år sedan.
Det var Robert Roberts
och hans son Harry
som gjorde den särskilda
smaken till julmust.

De ville att folk
skulle ha en dryck
utan alkohol att dricka vid jul.

Smaken till julmust
görs fortfarande av Roberts
företag i Örebro.

Receptet på smaken
är hemligt.
Det är fortfarande
bara tre personer på företaget
som vet exakt hur receptet är.
Men många gissar
att julmust får sin smak
av kryddor som enbär,
stjärnanis, kryddnejlika
och ingefära.

Bryggeriet som gör julmust
köper ämnet som innehåller
smaken till julmust
från företaget i Örebro.

Förutom den särskilda smaken
brygger olika bryggerier
sin julmust med flera egna kryddor.
Därför smakar julmust
från olika bryggerier lite olika.

Nu finns det julmust
utan socker i.
Sådan julmust vill fler
och fler köpa.

8 SIDOR/TT

Dricker du julmust?
Hur smakar julmust?
Berätta i en kommentar

Vad tycker du om nyheten?

24 kommentarer

  1. Lea says:

    Ja! Jag smakar den är väldigt så goda. Julmust och påskmust är jättegoda

  2. Bebi Peggy says:

    Jag dricker julmust och jag tycker att den smakar sött. I år finns det en variant som är en blandning av julmust och Trocadero. Den heter Trocamust. Den har en lätt ton av apelsin och innehåller dessutom koffein. Även den varianten går att hitta sockerfri.

  3. Liam says:

    Tycker om Julmust, är bara 14 men det är ändå gått! Jag tycker det är också lite sött men annars det är gått:)

  4. Anonymous says:

    I jul must finns det 0,16% alkohol, men det är inte farligt för människor. Och man kan inte bli full av att dricka mycket jul must.

  5. älskar julmust says:

    julmust jäser i munnen och blir till lite alkohol. men det försvinner efter några minuter.

  6. Larva! says:

    Jag gillar inte kolsyra så jag dricker inte julmust och jag tycker inte att det är gott!🙂😀

  1. Kommentera