Sverige
Statsminister Göran Persson ber om ursäkt för att regeringen inte skötte sitt jobb efter tsunamin. Foto: Pressens Bild

Göran Persson ber om ursäkt

– Jag och hela regeringen ber om ursäkt
för de misstag vi gjorde.

Det sade statsminister Göran Persson
på torsdagen. Han hade då fått rapporten
från katastrof-gruppen som undersökt
vad som hände efter tsunamin förra julen.
Katastrof-gruppen säger att regeringen
gjorde många fel.
Regeringens fel gjorde att många
människor fick lida i onödan.

Vid tsunami-katastrofen var många
tusen svenskar i Thailand.
En del var skadade.
Många hade förlorat alla sina saker.
De behövde hjälp att komma hem
och hjälp att klara sig.
De flesta svenskar fick vänta länge på hjälp.
Det tog många dagar innan
det kom svenska flygplan, läkare
och hjälparbetare till Thailand.

Regeringens arbete fungerade dåligt
dagarna efter flodvågen.
Därför tog hjälpen så lång tid.
Det är statsminister Göran Perssons fel.
Han är ansvarig för regeringens arbete.
Men utrikesminister Laila Freivalds
och flera andra ministrar
har också skött sina jobb dåligt,
säger katastrof-gruppen i sin utredning.

– Regeringens misstag har lett till
att människor inte längre känner sig trygga.
De litar inte på att staten ska hjälpa dem
om de råkar illa ut, skriver katastrof-gruppen.

– Vi har lärt oss av vad som hänt.
Vi ska se till att vi gör de ändringar
som behövs för att detta inte
ska hända igen, säger Göran Persson.

Många vill att de som gjorde fel
ska få sparken.
Göran Persson håller inte med.

– Jag tror inte att någon skulle må bättre
om jag tvingar någon att sluta sitt jobb,
säger Göran Persson.

Vad tycker du om nyheten?

0 kommentarer

Inga kommentarer.

  1. Kommentera