Kultur
Carola framför levande ljus.

Populär musik i jul

Sång och musik
hör till julen.
Vissa låtar spelas bara
när det är jul.

När det är jul
vill många människor
att det ska vara på samma sätt
jul efter jul.
Det gäller musiken också.
Och det är ofta samma låtar
vi vill höra varje jul.

Nu finns listan över
vilka svenska låtar om julen
som spelades mest
i Sverige förra julen.

Carola är en av artisterna
som ofta finns med på listan.
Hon har gjort många låtar om julen.
Förra julen sjöng hon låten
som kom femma på listan.

De tre låtarna som var populärast
har varit mest populära i många år.
Det verkar som om folk
aldrig tröttnar på dem.

Triad med låten
Tänd ett ljus
 kom etta.
Adolphson och Falk
med låten Mer jul kom tvåa.
Abba med låten
Happy new year kom trea.

8 SIDOR/TT

Vilken låt om julen är din favorit?
Berätta gärna i en kommentar.

Musiken som spelas på jul
  1. Tänd ett ljus av Triad.
  2. Mer jul av Adolphson och Falk.
  3. Happy new year av Abba.
  4. Jag kommer hem igen till jul av Peter Jöback.
  5. Komma hem till julen av Carola.
  6. What’s christmas anyway? av Darin.
  7. Fira jul med mig av Linnea Henriksson.
  8. Välkommen jul av John Lundvik.
  9. A christmas duel av The Hives och Cyndi Lauper.
  10. Julen är här av Tommy Körberg och Sissel Kyrkjebø.

Vad tycker du om nyheten?

17 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    “Merry Xmas everybody” med Slade är bra, liksom “Snart kommer änglarna att landa” med Ulf Lundell. En annan bra jullåt som tyvärr blivit bortglömd är “Christmas time” med Bryan Adams. Ralph Lundstens LP “En midvintersaga” från 1981 kanske inte är direkt julmusik. Men jag brukar lyssna på den just när det är jul.

    1. 8 Sidor says:

      Bra tips!

      Ulf Lundell har några riktigt fina.

      Får jag tipsa om Mauro Scoccos
      skiva Årets julklapp?

      Den har en fantastiskt låt som heter
      Första snön är alltid vitast.

      Hoppas du får en fin jul, Bebi Peggy! : )

      Allt gott,

      Anton på redaktionen

  2. Jurate says:

    Jag tycker om Last Christmas av Wham! Och Driving Home for Christmas av Chris Rea. 🙂🎄

  3. Bebi Peggy says:

    Hej Anton och 8 sidor! Tackar för tipset om Scoccos julskiva. Ser att även han sjungit in Ulf Lundells “Snart kommer änglarna” och att Pernilla Andersson medverkar på skivan. Och till Jurate säger jag: Chris Reas jullåt är också den fantastisk. Den måste jag leta upp.

  4. Lars.waernulf@gmail.com says:

    Tänd ett ljus är någon favoritlåten Tack så mycket och Mössens julafton är största favorit låten egentligen över hela julen tack vi hörs och ses Tack hej

  5. Jens P. says:

    Min favorit jul-cd är från John Rutter: music for christmas, enkelt fantastiskt

  6. Anonym says:

    Hej
    Glitter, glögg och rocken roll den klassiska jul cdn ,Magnus Carlssons två jul skivor, Carolas jul cd och Martin stenmarck skiva, en julsaga som Magnus Carlsson läser. 😀😃❤❤❤

  7. Anonymous says:

    Santa Lucia Staffan Stalledräng Goder afton Mössens julafton Tack så mycket

  8. Bebi Peggy says:

    Jag är i alla fall glad att jag sluppit höra Carola 😷 och hennes jullåtar i de butiker där jag brukar handla. Redan på juldagen brukar de flesta butiker sluta med julmusiken och spela vanlig pop istället. Triads låt slapp jag däremot inte. Den spelades hos fotvården i måndags.

  1. Kommentera