Din vardag
En hand som håller i ett knippe morötter. I bakgrunden är en disk med grönsaker.

Folk äter mer grönsaker

Folk i Sverige äter mer
grönsaker och rotfrukter i dag
jämfört med för 40 år sedan,
till exempel mer gurka,
tomater och morötter.

Folk i Sverige äter
dubbelt så mycket
grönsaker och rotfrukter.
För 40 år sedan åt en person
ungefär 32 kilo grönsaker
och rotfrukter på ett år.
Nu är det ungefär 65 kilo.

Det visar siffror
från myndigheten
Jordbruksverket.

Det är också vanligare
att äta frukt.
Folk i Sverige äter nästan
dubbelt så mycket frukt i dag
jämfört med för 40 år sedan.

Men det är andra frukter i dag.
Förut var det mest
äpplen och päron.
I dag är det vanligare
med bananer och andra
frukter från varmare länder.

Folk äter mer kött i dag.
Det är ungefär 48 kilo kött
per person varje år.
Det är mycket mer kött
än för 40 år sedan.

Folk i Sverige äter ungefär
lika mycket fisk som förr.
Det är mindre vanligt
att dricka mjölk.
Det är mer vanligt
med pasta och ost.

Det har också blivit vanligare
att äta choklad och godis
och att dricka läsk.

8 SIDOR

Vad äter du mest av?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

11 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag äter lika mycket bröd och pasta som jag gjorde för 40 år sedan. Däremot har det blivit mer tonfisk och bönor och mycket mindre av kyckling. Jag dricker lika mycket läsk som jag gjorde då och äter lika mycket godis och kakor. Jag äter betydligt mindre glass.

  2. Anonym. says:

    Hej
    Jag äter mycket frukt grönsaker.
    Äter både äpple,clementiner och apelsiner.😀❤

  3. Anna bäck says:

    Det är bra folk äter mer frukt. Jag äter mycket sallad. Min favorit grönsak är gurka. Sen tvåa är morötter. Så glad att folk börjar äta nyttigt mat och inte massa skräp mat.

  4. Zahra says:

    Hej
    Jag äter mycket grönsaker,rotfrukter och fisk. Jag dricker inte läsk. ☺️

  1. Kommentera