Din vardag
En massa folk i en skidbacke.

Dyrt med snö i backen

Nu har skidbackar
öppnat i Sverige.

I år är det dyrt
att ordna med snö
i backarna.
På många platser har det
kommit för lite snö.
Då får maskiner
göra snö i stället.

Maskinerna behöver el
för att fungera.
Elen är dyr.
Därför är det vissa backar
i södra Sverige som
inte öppnar i år.

I många backar
jobbar de för att
använda mindre el.
De försöker ordna snö
på smartare sätt.

På flera platser
har de sparat snö
sedan förra vintern.
Den snön blir nu
använd igen.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

1 kommentarer

  1. Kommentera