Din vardag
Sex ägg i en äggkartong. Ett ägg är knäckt.

Affärer stoppar ägg

Flera affärer som säljer mat
har stoppat ägg
som kan ha bakterier i sig.

Det är bland andra
Coop, Ica och Lidl
som har stoppat ägg
som de brukar sälja.

Äggen finns i olika
sorters paket i affärerna.

Äggen kommer från
samma stora gård i Småland
med hundra tusentals höns.

Myndigheten Jordbruksverket
har gjort tester på gården.
Testerna visade
att bakterien salmonella
fanns i vattnet på gården.

Det finns risk att äggen
också har salmonella i sig.
Salmonella kan göra
att människor blir magsjuka.

Nu ska ungefär 165 tusen höns
dödas på gården för
att stoppa smittan.

Är du orolig över ägg
som du har köpt?
Fråga din affär
om det gäller dina ägg.

Myndigheten
Livsmedelsverket
har också en lista
över ägg som är stoppade.

Gå till Livsmedelsverkets lista

8 SIDOR/TT

Salmonella
  • Bakterierna som kallas
    salmonella lever i tarmarna.
    De sprider sig mest från mat.
  • Det är ovanligt att mat i Sverige
    har salmonella i sig.
  • Varje år brukar ungefär
    tre tusen personer
    få salmonella i Sverige.
    De flesta har blivit smittade
    när de har ätit något
    i ett annat land.
  • Den som blir sjuk i salmonella
    får ont i magen, diarré och feber.
  • Bakterierna dör
    om du värmer maten
    tills den ryker.
  • Det är också bra
    att skölja grönsaker noga.
Många höns i en fabrik.
Salmonella kan sprida sig bland höns i fabriker. Foto: TT

Vad tycker du om nyheten?

25 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Är det inte synd om alla höns? Jag fattar att det är viktigt att inte smittan sprids men ändå!!!!

  2. Cristina says:

    Har köpt ägg på Lidl. I vecka och har ätit kokt, samtidigt har bokat en kaka. Och har ätit. Hoppas blir inte smittas.

  3. ägg är gott says:

    Kan man inte bara tvätta äggen istället för att döda hönsen?!

  4. D says:

    Det är helt vansinnigt att de “av folkhälsoskäl” ska avliva 165 tusen (!) höns. Varför inte skapa någon medicin och bota de sjuka hönsen? Att det bara är lättare att döda djur när det finns ett minsta hot för människans välmående – vi tänker dock sällan i motsatt riktning. Vill bara säga att det är vekt gjort.

  5. Margareth says:

    Jag mådde väldigt illa efter att ha ätit en tårta, mycket ont i magen, illamående, huvudvärk, efter att jag förstod att tårtan gjorde jag med 4 ägg.😀😮

  1. Kommentera