Din vardag
En liten bebis vilar en en vuxen famn.

Populära namn på bebisar

Astrid och William
är de mest populära namnen
på nyfödda bebisar i Sverige.

Det visar siffror från myndigheten
Statistiska centralbyrån, SCB.

I många år har Alice
varit det populäraste
namnet för flickor.

Men förra året blev Astrid
det populäraste namnet för flickor.
Alice kom på åttonde plats.

Noah har länge varit
det populäraste namnet för pojkar.
Nu kom namnet Noah på tredje plats.
William är det mest populära
namnet för pojkar.

Namnet Nils har också
blivit mycket mer populärt.
Många pojkar fick
det namnet förra året.

Färre bebisar får namnen
Emilia och Sigge.
De namnen har nu
blivit mindre vanliga.

SCB har undersökt namnen
på nya bebisar i 25 år.
Nu ska de sluta med det.
Det kostar för mycket
att göra undersökningen.

I stället kan den som vill
kolla själv hur många
som har ett namn.

Det går att göra
på myndigheten
Skatteverkets sajt.

8 SIDOR/TT

Skatteverkets sajt där du undersöker namn

Vilket namn tycker du om?
Skriv gärna i en kommentar.

De populäraste namnen 2022

Namn på flickor
1) Astrid
2) Maja
3) Alma
4) Vera
5) Freja
6) Leah
7) Ella
8) Alice
9) Selma
10) Lilly

Namn på pojkar
1) William
2) Liam
3) Noah
4) Hugo
5) Oliver
6) Lucas
7) Nils
8) Matteo
9) Valter
10) August

Vad tycker du om nyheten?

44 kommentarer

  1. Anonymous says:

    Men jag har en fråga 8sidor….
    Marwa inte poplärt i sverige eller vad tycker in kan ni svara om in kan tack

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Enligt Skatteverket finns det
      1327 personer i Sverige
      som har Marwa som förnamn.

      Hälsningar,
      8 Sidor

  2. Akif.kamal says:

    Muhammad, Ali, Abubakar, Omar, Sudays, Kamal, Ahmad… Maryam, Laila, Aisha, Hadija, Salma, Sedra, Hadia, Hafsa, Bala…

  3. Lily says:

    Hej 8sidor fråga vart ligger yosef av killarnas namn eftersom det finns i min klass 3 yosef är det populär

  4. lictor says:

    haj bajsamin dite namne er finte mite namne er lictor vade tusker do um mite namne pes pes

  5. Anonym says:

    Jag tycker om namnen❤️
    Ellie, Eloise, Ella, Elsa, Lia, Anna, Vera, Rosa, Moa, Lily, Liam, Vincent, Noel, Nils, Anton, Erik och Dennis.

  6. Anonym says:

    Lisa, Victoria, Jonna, Madicken, Madeleine, Ebba, Olivia, Pelle, Per, Knut, Victor, Simon, Rickard, Paula, Paul.

  7. SEMANUR says:

    Nyhetskällan har meddelats av de behöriga myndigheterna. Jag tror att han är välinformerad. Namnen är fantastiska. mitt populära namn är Nils. Nils har använt pojkbebisar, men om jag får en dotter i framtiden skulle jag vilja döpa henne till Nils.

  8. Gladys says:

    Alla namn är väldigt vackra, men det jag gillar mest är min son Camilo .
    ❤❤❤❤❤

  1. Kommentera