Din vardag
En kvinna håller i en röd varukorg.

Mycket dyrare mjölk och ost

Det blir allt dyrare att leva.
Mat kostar mycket mer i dag
än för ett år sedan.

En liter mjölk kostar
ungefär 17 kronor i dag.
För ett år sedan var mjölken
ungefär sex kronor billigare.

En purjolök kostar
nästan dubbelt så mycket.

Det går att göra en
lång lista på mat
som har blivit dyrare.
Det visar en undersökning
från myndigheten
Statistiska centralbyrån, SCB.

Det här är några saker:

• Purjolök
• Honungsmelon
• Smör
• Mjölk
• Ost
• Grädde
• Kaffe
• Ägg
• Paprika

Maten kommer
att bli ännu dyrare.
Det säger flera
som säljer mat.

8 SIDOR

Har du slutat köpa
vissa saker i mataffären?
Skriv gärna en kommentar
och berätta.

Vad tycker du om nyheten?

62 kommentarer

  1. Tokha says:

    I min familj köper vi sällan keso, paprika och fisk på grund av det höga priset.

  2. shahed says:

    Ja, det finns saker jag inte köper, som vissa frukter .Det finns saker som jag inte klarar mig utan, till exempel ost, mjölk och grönsaker….😢

  3. Taha says:

    Det brirallt dyrae att leva. mtt kostar mycket mer idag önför ett år sedan. Honugsmelon smör mjälk stt Grädde kaffe

  4. Gladys says:

    Jag har inte slutat köpa eftersom de är nödvändiga livsmedel. Men det skulle vara bra att utvärdera priserna eftersom de är nödvändiga livsmedel.

  5. Bebi Peggy says:

    Mjölk och ost köper jag inte, eftersom jag är allergisk mot detta. Men jag köper mindre kött, fisk och kyckling än jag gjorde tidigare. Även bröd köper jag mindre av.

  6. Oleksandr says:

    du kan baka bröd själv, du kan också fånga fisk i sjön under säsong, du kan få kött genom att jaga, allt är väldigt enkelt, huvudsaken är att ha en lust

  7. Anonymous says:

    Jag slutar köper en del saker för att jag köper som inte död inte liv. Eftersom jag är arbetslös det bli ett år, på grund av jag har diskbråck i ryggen.😞😞😞

  8. Anonym says:

    Hej!
    Vi som bor i Sverige har straffat 2 gånger, innan Ukrainarens kriget och efter det. Jag fortfarande köper men inte lika mycket, det blir så när ingen pris kontroll, vi ska se hur långt klarar sig folket !!!😮😮😮😔😮💔💔😮

  9. Lily says:

    Inte så jobbigt faktiskt. Det finns ofta något extrapris. Sen behöver man faktiskt inte så stora portioner som folk verkar tro.

  10. Anonym says:

    All mat är dyr,försöker köpa när det är extra pris ,det kommer att bli ännu dyrare mat mm
    .ingen bestämmer hur mycket mat eller annat nån annan människa köper eller vad dom köper
    .

  11. Anonym says:

    Det är sorligt med alla människor som knappt har råd med mat i ett land som Sverige så ska det inte vara

  12. Bara jag says:

    Familj på 4 ,vi balanserade redan innan men nu blir det frukost eller lunch eller middag..blir det dyrare så får vi väl äta varann dag

  13. VEGANSKA BYXOR 💅 says:

    NEJJJJJJJ JAG SOM ÄLSKAR OST!!!!!!
    WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA JAG VILL HA OSTTTT 🧀

  14. Anonym says:

    Ja allt är dyrt köper inte allt som innan heller Blir ju inte bättre precis när man även har en katt som är sjuk å kostar mycket pengar

  15. Vesna says:

    Jag gilar jättemycket ost och paprika men säjlvklart måste jag vänta på rean för att köpa dem. Oavsett tänker jag att det är nötvändigt att äta de näringsämnena för att bli frisk.😀

  16. Väntar bara på Miljöskatten ! says:

    Tänk om Maten skulle ha skatte påslag som Bensin Diesel och Elen. ett råd “Emigera”

  17. Anonymous says:

    På ett år alla livsmedel prisen bli dubbel, men lönen som samma sak kvar.

  18. Conny says:

    Som konsument kan man bojkotta varor så att försäljningen minskar så att vi skapar arbetslöshet det är enda sättet att få riksbanken och regeringen att förstå att vanligt folk är förbannade

  19. Mårten says:

    Regeringen borde ge alla barn familjer med dålig ekonomi och ensamstående föräldrar , arbetslösa, äldre, studenter och folk som är sjukskrivna något bidrag . Det är inte rätt att folk skall leva fattiga och hungriga i Sverige 2023 man tycker att fattigdomen borde vara ut död för längesen i Sverige .

  20. Tycker om sverige says:

    Staten . Har hittat vägen till folket fickor och måste tar allting. För att räcka för deras höjning löner

  21. Anonymous says:

    Inväntar extrapris på Ägg, blandfärs och Hushållsost. Passar även på att köpa lite annat när det är billigare. Kollar alltid Svinnsmart när jag är på Willys efter något nedsatt. Fyndade prinskorvar 900g på 50 % en gång.

  22. Alex says:

    Hur tänker du Mårten? Ska vissa få bidrag? Du inser att det är vi andra som skulle betala för det? Redan sänkt värmen till 19 hos oss för att klara elräkningen. Vi har ingen bil längre och köper mycket mat på extrapris. Vi har inte råd att betala mer i skatt så andra klarar sig och man själv sjunker!

  23. Linda jangenteg says:

    jag som dricker laktosfri mjölk den kostar
    28kr det tycker jag ä väldig dyrt
    mvh linda

  24. Anonymous says:

    Fattar inte varför är det dyrare med mjölk när Sverige producerar mer mjölk än annat utan att glömma osten oxå

  25. Sitaesh says:

    Fattar inte varför är det dyrare med mjölk när Sverige producerar mer mjölk än annat utan att glömma osten oxå

  26. Anonym says:

    Man tittar ju efter extrapriser och jag handlar gärna affärens egna märke ex.ICA:S Basic dom är helt ok.köper inget snacks,läsk,kakor men det beror på att vi ej ska äta sådant.

  27. Anonym says:

    Jag köper det jag behöver ,finns annat att dra i. På som att gå på bio eller gå på resturang eller fika på stan men mat måste man ha och kött köper jag .Vad ska jag annars äta nångång ibland om inte kött eller kyckling ?
    Man väljer själv vad man drar i. På allt är ju dyrt

  28. Johnny Rolin says:

    Det är affärerna (Ica, Willys, Coop mm) som tjänar kassan på prisökningen. Det är inte bonden eller dem andra som producerar varor. Jag är själv bonde och jag har inte fått mera i plånboken för att sälja kött. Därför hitta den/dem affärer som säljer billigast.

  29. Anonym says:

    Sverige blir ännu mer dyrare livsmedel sen då fattiga människor på väg dö inte bra regeringen måste koll vem som gör dyrare livsmedel och varför

  30. Tyson says:

    Sänk mom’s på allt maten vad göra regeringen dom borde ha rönaluvar på sig . Dom stora mat affärer göra stora vinst

  31. Eden says:

    Hej

    Jag är Singel mamma så livet är svårt för mig allt är dyr blöjor mat och och så vidare.

  32. Anne Boleyn says:

    Maten har blivit dyr men jag drar in på andra saker istället för äter man inte riktig mat mår man dåligt.

  33. Louise says:

    Jag har alltid ett halv tomt kylskåp hemma jag studerar och arbetar inom Stockholms stad och lönen går knappt att leva på .
    Då vill studerar grundläggande behörighet för att få en bättre framtid med fast jobb någon gång. Då svårt i dagens läge jobbigt är det vissa dagar.

  34. Anonym says:

    Med tanke på hur mycket priser höjs och mängden mat affärer slänger så lär ännu mer höjning bli mer mat som slängs när folk inte har råd att köpa maten. Mycket grönsaker som verkligen ligger o affärerna och blir gamla då ingen har råd att köpa bara som ett exempel

  35. Anne Axen says:

    Vi köper inte frukt o grönt i samma utsträckning och inte bröd.bakar själv.mindre kött o korv.mera fisk.

  36. Moni says:

    Priserna höjer men inte får folket högre lön utan tvärtom…
    Har slutat fika

  37. Hata krig says:

    Det är väldigt sorgligt att REGERINGEN inte tänker alls på folk med låg inkomst som jag, därför har jag slutat köpa det mesta 😔.
    Jag tror inte att kriget i Ukraina kan göra maten så dyrt!!! Vem håller med?

  38. Anonymous says:

    Vi köper mycket mjölk , ost ägg och frukt det var mycket dyrt 😔😔😔😔😔👎👎👎👎

  39. Lisa-Lotta Larsson says:

    Ja vist har maten blivit mycke dyrare, men köper ändå det jag vill ha… Maten är dyrare, men vi har allafall mat, att köpa… 👍🏻🤔Det har inte alla… I andra länder… Tänk på det…

  40. Rulle says:

    Det är de tre stora matkedjorna som dominerar marknaden. Det är förödande för folkhälsan när folk inte har råd att köpa grönsaker och tex fisk.
    Svenska bönder producerar bra mat. Vi borde i princip vara självförsörjande på grönsaker, smör, mjölk och ost. Bönderna har inte fått mer betalt, det är matkedjorna som tjänar storkovan.

  41. Anonymous says:

    Ja … snart vi måste slika grönskar o frukost bakom vitrinskåp.

  1. Kommentera