Din vardag
Ett eluttag i ett hem. Flera kontakter sitter i uttaget.

Väntan på pengar för el

Nu ska många människor
i Sverige få hjälp med pengar.
Det gäller dem som
har haft extra dyr el.

Den här veckan börjar
Försäkringskassan
att betala ut pengarna.

I torsdags var första dagen
då en del fick pengar.
Men många får vänta
längre på pengarna.

Försäkringskassan ska göra
över fyra miljoner
betalningar för dyr el.
De gör inte alla
betalningar samtidigt.

Många får vänta
i en vecka eller två veckor
på att få pengarna.

Men den 7 mars
ska de allra flesta
ha fått sina pengar.
Det säger Försäkringskassan.

Det här är den första hjälpen
för dyr el som kommer.
Bara människor
i den södra halvan av Sverige
får den hjälpen.

Men det ska komma mer hjälp.
Det gäller för alla människor i Sverige
som hade dyra räkningar för el
under november
och december förra året.
Det är fortfarande inte klart
när de pengarna kommer.

Företag ska också
få hjälp med pengar.
Men företagen kommer inte
att få några pengar nu.
Det kan dröja till långt
senare i vår innan de får hjälp.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

21 kommentarer

  1. Ibrahimovic says:

    Människor i Sverige är lurade det känns massor på folket i Sverige Många blir fattiga på de rika för elbolagen fy för Korruption på högsta nivå skäms när ska folket Protestera

  2. Anonymous says:

    De rika ska betala mer i el och pensionärer och lågoch medel inkomsttsgare mindre för el Systemet är fel det skulle baseras på inkomst

  3. Kerstin Karlsson says:

    Får 8000kr i elstöd men betalade förra månaden i el kostnad 10000kr.
    Bättre att det läggs på att få ner elpriserna.😭

  4. Anonym says:

    Får verkligen alla med eget elavtal pengar för dyra elräkningar I November och December även vi som bor i lägenhet ? Det kommer att dröja.Jag tycker att företag ska få sina pengar i andra omgången och sen vi andra ,det lär inte bli så mycket om man nu får nåt ? Rika får väl inget elstöd ? Är det inte lägre elpriser nu ?

  5. Anonymous says:

    Har ej fått än bor i lägenhet med kallhyra Dec elräkning på över 7000 kr Januari på över 5000 kr ej ok

  6. Mats Eriksson says:

    Vår regering att ett stort skämt. De har noll insikt om hur dåligt det är ställt med landets elkunder.

  7. Peter larsson says:

    Hej vad man kan läsa så exporterar vi mest el i Europa men här i Sverige ska vi spara och betala mycket vem har räknat ut detdär är det det som är den svenska modellen

  8. Anonymous says:

    Bror ni skriver om ukraina, el o sånt. Men ni skriver it om turkiet. Asså bror ni la upp en nyhet om turkiet bara en gång, men ni la ukraina och elen 368 gånger!

    1. 8 Sidor says:

      Nu har du fel.
      Vi har skrivit jättemycket
      om jordbävningen i Syrien och Turkiet.

      Gå till våra Aktuella ämnen.
      Klicka på
      jordbävning i Syrien och Turkiet.
      Där finns alla våra nyheter om jordbävningen.

      /8 Sidor

  9. Ave says:

    Har betalt skyhöga elräkningar men sålde huset i augusti och får inte en krona tillbaka. Det är inte klokt att den nya ägaren får tillbaks det jag har betalt. Kan bara säga fy fan.

  10. Anonym says:

    Elen har varit så dyr och lika så värmrkostnaden att jag som ensamstående ej kunnat ha på något överhuvudtaget på riktigt länge och är bara en vanlig undersköterska med för jävligt dåligt betalt och i dagens samhälle måste man vara två i ett hushåll för att kunna existera.

  11. Diana says:

    Sänk elkostnaden per kWh
    I stället för att betala ut en summa den ska ju administreras vad kostar inte det? Ser ingen ekonomi i det. Bara slöseri

  12. David says:

    Vi är duktiga på att gnälla hur länge ska vi lämna politikerna att bestämma över

  13. Hanna says:

    Hur kan människor betala sina elräkningar? Och vad händer för de som inte kan?

  14. T.Nika says:

    Hej ja jag tycker att det är bra för elstödet,men kan inte vi få ekonmisk stöd för uppehälle,för det har blivit så dyrt med allting både matt och räntan har gått upp hur länge till orkar vi stå upp jag tycker att man ska hjälpa vårt egna samhälle och folket först svenka folket och sen dom övriga i världen

  15. Gunnel says:

    Om det var hyror så skulle det heta ockerhyror, man får som elbolag ta hela pensionen, lönen. det kan väl inte vara vettigt tycker jag

  16. Kjell lyxell says:

    Varför har man krånglat till det ? Blandat in olika myndigheter mm… varför gjorde man inte som första gången dvs man drog av på näst kommande räkning. En annan sak alla med “fast a avtal” som ex bundit på 46 öre får tillbaks alla pengar till och med tjänat på detta ??? !!!!

  1. Kommentera