Din vardag
En bebis som ligger i famnen hos sin mamma.

Kvinnor föder färre barn

Kvinnor i Sverige
föder färre barn.
Förra året föddes det ungefär
105 tusen barn i Sverige.

Det är lite.
Det är det lägsta sedan år 2005.
Då föddes det ungefär
101 tusen barn.

Det är svårt att säga
varför det blir färre barn.
Men det är tydligt
att kvinnor i Sverige
föder färre barn än tidigare.

Det gäller både kvinnor
som är födda i Sverige
och kvinnor som är
födda i ett annat land.

Det är samma sak
i Norge och Danmark.
Kvinnorna där föder
också färre barn.
Det säger myndigheten SCB.

Ändå blir vi fler
människor i Sverige.
Det beror på att fler föddes
än som dog förra året.

Men det beror mest på
att fler kommer till Sverige
från andra länder,
jämfört med hur många
som flyttar och lämnar landet.

Det var år 1968 som SCB
började räkna hur många
barn som föds varje år.

Det året föddes ungefär
113 tusen barn i Sverige.
Trots att Sveriges befolkning
var mycket mindre då
jämfört med i dag.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

25 kommentarer

  1. Katrin says:

    Om du stoppar kvinnor att avsätta tid för sina barn i frihetens namn, så får du det här.

  2. Örjan Lax says:

    Man behöver inte producera mera.
    Det blir bättre för moder jord 🏞️.
    Eller man kanske ska skriva, att det är bättre för moder Svea.🇸🇪

  3. Nazanin says:

    Ett barn behöver mycket pengar, de som inte har bra ekonomiska förutsättningar kommer inte att få barn.

  4. fatema says:

    Vissa kvinnor barn sig om sin hälsa och tycker inte om att många barn.
    De flesta kvinnor har ett jobb.

  5. Margareth says:

    Korrekt, världen har redan många människor, den stöder inte så många människor på denna planet längre.

  6. Magdalena says:

    Bebisen på bilden är så söt! Ser ut som min lilla Chloe när hon föddes! Gullegryn🥰

  7. Staisha (stooooor mage) says:

    Jag skall föda ett litet gullegryn om två tre veckor! 💙💛

  8. Luisa says:

    Alltså förutsättningar är hemska! Sverige själv är destruktiv…staten måste byta sin hemska politik!

  9. eror says:

    ååååååå så synd om barnen som aldrig får komma till världen. 😢😔💔💞😮😭

  1. Kommentera