Din vardag
Han står vid ett bord på ett torg. På bordet ligger stora påsar med nötter.

Ovanligt att pruta i Sverige

När du ska köpa något
kan du försöka få säljaren
att sänka priset, du kan pruta.
Svenskar är dåliga på det.

Det berättar flera säljare
som jobbar med att sälja mat
och blommor.

Den senaste tiden
har många saker blivit dyrare.
Folk har svårt
att få pengarna att räcka.
Då kanske fler börjar
pruta i Sverige.

Asghar Nezhadian
jobbar med att sälja mat
på Hötorget i Stockholm.

– Många har lärt sig pruta
i något annat land.
Sedan kommer de hem
och prövar här,
säger han.

John Magnus Roos har forskat
om att pruta i många år.
Han säger att folk
som gillar att prata
med främlingar
ofta är bättre på att pruta.
De vågar säga emot mer.

– Många svenskar
gillar inte att säga emot.
Svenskar vill inte tjafsa.
Vi tror att vi måste betala
det som står på prislappen,
säger John Magnus Roos.

Han brukar själv
försöka få saker billigare
när han ska köpa något.
Han tycker det är roligt att testa.

– Ibland funkar det.
Jag får köpa något billigare.
Det är viktigt att se glad ut
när du prutar.
Det värsta som kan hända
är att du får ett nej,
säger han.

8 SIDOR/TT

Brukar du pruta?
Skriv gärna en kommentar
och berätta.

Tips för att pruta

Bli ett proffs på att pruta.
Här är det bästa tipsen
för att få saker billigare.

  • Le och var trevlig.
  • Om maten i affären
    snart blir gammal
    kan du försöka få
    ett billigare pris för den
    i affären.
  • Om något är lite fel
    på det du vill köpa
    kan du be om att få
    köpa det billigare.
  • Den som har lån
    på banken ska pruta.
    Det säger experter.
  • Undersök vad ditt lån
    kostar i andra banker.
    Jämför sedan med din bank.
    Säg att du vill byta bank
    om din bank inte kan ge dig
    bättre pris för lånet.
En bild på en mun som ler.
Det är lättare att pruta om du ser glad ut. Foto: TT

Vad tycker du om nyheten?

29 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Jag har aldrig prutat. Däremot har jag varit med om att i samband med att jag handlat begagnade skivor fått skivorna för 100 kronor istället för 120, därför att handlaren hade ont om växel.

  2. Affär e Affär ! says:

    Köpte klocka på marknaden 140 kr, nej jag är pensionist, Du får den för hondra, tack !

  3. Arif says:

    Jag vill pruta men vet inte hur man gör den 😀 äntligen jag köper på säljarens pris

  4. Glad varje dag says:

    Jag brukar pruta. Det känns inte så svårt för mig. 🤓

  5. Anonymous says:

    Jag prutade bara sakerna som är ovanligt pris i mitt hemland,men inte är här i Sverige.

  6. Ali says:

    Jag brukar pruta när det inte står priset på annars gör jag inte det.

  7. Marta says:

    Jag har inte provat, för jag vet att det är svårt för alla, för allt är dyrt.

  8. Amineh says:

    I Iran och Afghanistan prutar mycket, köper husgeråd eller kläder och säger till säljaren att vara nöjd. Svenska folket prutar inte för att det är billigt.

  9. shahed says:

    Ja, jag prutar till exempel när jag köper från Facebook. Men i andra saker kan jag inte prutar, allt har sitt pris skrivet på sig .

  10. semanur says:

    Jag purutade inte i Sveria, men att pruta är tradition i Turkiet.

  11. Alaa Kadhim says:

    Iran och Afghanistan prutar mycket, köper husgeråd eller kläder och säger till säljaren att vara nöjd. Svenska folket prutar inte för att det är billigt.

  12. Söt says:

    Hej! min pappa han tycker inte pruta men Jag älskar att göra pruta när jag var lite jag från Somalia. Nu Jag gör när jag köpare i Facebook.

  13. Shugri says:

    Jag pruta inte svenska affären men arabiska affären brukar jag pruta hela tiden men jag vet inte varför 😂

  14. Milena says:

    Jag hatar att pruta, jag hatar att de inte sätter rätt pris och fortsätter att vilja sänka priset framför mig så att jag kan köpa. Det fungerar inte för mig. Jag hatar.

  15. MM says:

    Alltså en stor del av svenska folk brukar vara fega och sälja sina grejer på nätet o därför säljer de sina grejer till varandra eller till grannarna eller kasta de o inte våga göra ett försök.

  16. Affärsman says:

    Jag prutar ibland en gång fick jag ett tuggumi paket gratis istöllet för 15 kr

  1. Kommentera