Sport
De två som vunnit håller om varandra och tittar in i kameran.

De vann Vasaloppet

I söndags var det
Vasaloppet i skidor.
Emil Persson från Sverige
vann herrarnas lopp.

Det är första gången på elva år
som en svensk
vinner herrarnas lopp.

De senaste åren
har det varit norrmän
som vunnit.

Så kunde det ha blivit
i år också.
De sista två milen
körde Emil Persson
i en grupp med flera
duktiga norrmän.

Men de sista hundra meterna
körde han ifrån de andra.
Han var först in i mål.

Emilie Fleten från Norge
började sitt lopp
med att ramla i spåret.
Men hon körde sedan
ikapp och förbi de andra
damerna i loppet.

Det är första gången
som Emilie Fleten vinner
ett stort lopp i skidor.

Efter loppet pratar många
också om den 16-åriga
svensken Alvar Myhlback.
Han kom på åttonde plats
bland herrarna.

Alvar Myhlback är
egentligen för ung
för att tävla i Vasaloppet.
Alla måste vara minst 19 år.
Men han fick ett särskilt
tillstånd att vara med
och tävla.

Vasaloppet går mellan
Sälen och Mora.
Det är 90 kilometer långt.

8 SIDOR/TT

Vad tycker du om nyheten?

14 kommentarer

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Vi skriver om fotboll också.
      Det blir fler texter om fotboll
      senare i vår.
      Men den här texten handlar om Vasaloppet.
      Vasaloppet är en gång om året.

      Hälsningar
      8 Sidor

    1. 8 Sidor says:

      Vi skriver mycket om fotboll.
      Mest på våren och sommaren.
      Och när det är stora tävlingar, som VM.

      /8 Sidor

  1. 8sidor är bäst says:

    8sidor kan ni skriva mer om AIK fotboll är ni snälla

  1. Kommentera