Kultur

Bildgalleri

  1. David Boström, Natalia Kovalainen och Jukka Kovalainen jobbar med samlingen. Foto: TT
  2. Några av spelen i samlingen. Foto: TT

En samling av tv-spel

Utanför Karlstad
finns något ovanligt.
Det är ett hus som är fullt av
tv-spel och dataspel.

Det är en samling av spel.
Det är världens största samling.

Samlingen har funnits i ett år.
Flera personer jobbar med den.
David Boström är chef för samlingen.
Han och de andra vill samla
alla spel som någonsin
har kommit ut i världen.

I dag har de ungefär
60 tusen spel och andra saker
som har med spel att göra.

Det är företaget Embracer
som betalar för samlingen.

Det går inte att besöka samlingen.
Men det kanske går i framtiden.

– I framtiden vill vi
dela med oss av samlingen.
Kanske blir det museum,
utställningar eller öppet hus.
Vi vill att spelen ska spelas,
säger David Boström.

MARTIN HANBERG OCH TT

Vad tycker du om nyheten?

7 kommentarer

  1. Äkta Theo says:

    Playstation 2, Nintendo dsi, Xbox series s, ps vita, New Nintendo 3ds, Nintendo 2ds, Nintendo 2ds xl, sega mega drive, Gameboy, Switch, tiger game.com, psp, psone (LCD), Gamecube, DS, Snes mini

  2. Förnuft says:

    Att spela sådana spel är bara att slösa med tid. Bättre att läsa en bok eller gå ut och motionera.

  3. anoym says:

    Om vi går tillbaka till medeltiden i Europa kan du bland åskådarna hitta sång-poesi trupper med dansade hundar ledda en fattig man som snurrar med sin hatt för att få lite pengar. det tycker väldigt jag att se lika det en sådan erbjudandet dessa dagar.

  4. Minecraft snubben says:

    undra hur länge dom har hållt på att samla alla dom där spelen.

    1. 8 Sidor says:

      Arkivet har funnits i ett år.

      Men de som har arkivet
      får spel från människor
      eller köper spel från människor
      som har samlat i många år.

      /8 Sidor

  1. Kommentera