Kultur
En hand skriver på ett papper. Blyertspennans spets har gått av.

Bråk om språk

Det har blivit ett bråk
om språket i Sverige.
Bråket handlar om
orden de och dem.

I dag använder vi
båda orden när vi skriver.
En del människor
tycker att vi ska
fortsätta göra det.

Andra tycker
att vi ska ta bort
de och dem.
De vill att vi i stället
bara ska skriva dom.

Det här bråket har varit
i Sverige flera gånger förut.
Bråket beror på två saker.

Den första saken är
att när vi pratar svenska
går det inte att höra
skillnad på de och dem.
Vi säger dom.

Den andra saken är
att en del människor
får problem när de
ska skriva en text.
De har svårt att veta
när det ska vara de
och när det ska vara dem.

Folk som vill skriva dom
tycker att det gör språket
enklare för många människor.

Folk som vill ha kvar de och dem
tycker att det är viktigt
att ett språk har många ord
och att det finns skillnader
mellan orden.

Än så länge
tycker experter på språk
att vi ska fortsätta att använda
de och dem när vi skriver.

MARTIN HANBERG/8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

33 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    När jag var barn och gick i skolan fick vi elever inte lov att använda ordet dom när vi skrev. Vi skulle istället skriva de och dem.

  2. Luisa says:

    “Dom” är säng enligt mig-jag tycker att skola måste undervisa ordentligt och så slipper man blir stressad av grammatik…

  3. Luisa says:

    Jag menade släng-alltså allt beror på undervisningen enligt mig! Hur är det med dig Bebi peggy???

  4. PerfektSvenska says:

    TLDR; (läsa högt)
    Skillnaden mellan de och dem och dom:

    Svenskar säger dom. Men de skriver “dem” eller “de” inte “dom”. De vill inte ändra hur de säger dom eller hur de skriver dem eller de.

  5. Eddy says:

    Hey 8 sidor
    Jag lär mig Svenska sedan 5 månader här i Belgien och mitt lärare lär oss att änvander dem eller de
    Är det fel?
    Förlåt om jag gör fel

  6. Bebi Peggy says:

    @Luisa:
    Jag har fått ordning på hemtjänsten igen, så att de tar hand om min hygien varje vecka. Men många som kommer till mig är slarviga. Just nu känner jag mig lite krasslig. Ska in till närmsta butik och köpa mig C-vitaminer samt en energidryck, för att se om detta gör att jag känner mig bättre.

  7. Lotus says:

    Jag som går i 8:an tycker jag att det är svårt att veta när jag ska använda ”de” i en text. Så jag tror att vi kan bara skriva ”dom” och de blir lättare för mig och andra.

  8. Luisa says:

    Vad är krasslig? Är du förkyld? Ät ordentligt eftersom det är viktig! Om du beskriver det lite närmare så ska jag ge dig lite råd kanske! Jag rekommenderar lindblomma te-den varmar kroppen! Jag själv var hemsk sjuk…berätta lite mer! Klä dig ordentligt!

  9. Luisa says:

    Lotus-“dom” man använder när man pratar! Om du får ordenligt undervisning så gör du fel sällan!!! (ordentligt)

  10. Anonymous says:

    “De” är subjekt och “dem” är objekt. Det är samma sak med alla pronomen.
    Jag – mig, du – dig, han – honom, hon – henne, vi – oss, ni – er, de – dem.
    Det är inte svårt att förstå.

  11. Anonymous says:

    Jag undrar varför vi utbildar oss-om vi är sjuka och staten bryr sig inte-men samtidigt jag tänker på mr. Rusinsky som blev så sjuk i tbc och avbryt sina studier och senare tillfrisknade och började igen på 2 universitet samtidigt…hoppas han lever och hoppas att du mår bra Bebi!

  12. Katrin says:

    Varför ska man göra svenska enklare? Språket är vad det är. Och detta ämne med de och dem är inte så svårt egentligen

  13. Luisa says:

    …och hoppas att jag tillfrisknar och blir rik och kan kopiera hans böcker och sprida hans budskap vidare! Sådana människor jorden behöver…kanske jag kan börja skriva dikter i svenska, trycka dem och ge grattis…och folk kan börja förstå…

  14. Henrik says:

    Hej, det värkar att numera finns inga regler kvar. Jag undrade varför skriver man Lidl men säger Lidel. Ingen på Lidl , konsumentverket mm kunde ge mig förklaring.

  15. Bebi Peggy says:

    Det jag menar med krasslig är att jag känner mig trött och hängig samt att jag är lite torr i halsen. Men jag känner mig bättre nu efter energidrycken. Ska idag äta lasagne där köttet bytts ut mot svamp och grönsaker.

  16. De och dem 4-ever says:

    Problemet med “Dom” är att inte alla i Sverige använder det i tal. I södra Sverige säger många av oss “di” istället för “dem”.

    Så istället för; “Dom vill ha dom där kakorna till kaffet”, så uttalat vi det; “De vill ha di där kakorna till kaffet”.

  17. De och dem 4-ever says:

    Själv fick jag alltid lära mig att “Sej”, (för de som är emot “sig”), är en fisk och “dom” är något kriminella får.
    … Dessutom, om det nu skulle ändras p.g.a. hur folk uttalar “dem”, så borde det väl i.s.f. stavas “dåmm” och inte “dom”.

    1. 8 Sidor says:

      Nja, så enkelt är det inte riktigt.
      Tänk bara på ordet “som”.
      Det uttalas “såmm”.

      Hälsningar från 8 Sidor

  18. 🧐 says:

    Jag tycker att man måste skriva de och dem för att man ska kunna skilja mellan subjekt och objekt.

  19. Olle says:

    Jag tycker vi ska behålla regeln. Det grammatiska språket är uppbyggt med vissa regler och stavningsätt. Det är bara att acceptera. Förenklingsmetoder, till exempel som att alltid skriva dom gör det bara fel. Det ska inte vara någon genväg. Man lär sig hur, inte genvägar.

  20. Anonymous says:

    SUBJEKT OBJEKT
    jag mig
    du dig
    han honom
    hon henne
    vi oss
    ni er
    DE DEM

  21. Anonymous says:

    Tips: Titta på tabellen i förra meddelandet och prova att byta orden DOM till andra subjekt och objekt.
    Exempel:
    DOM (familjen Andersson) åker hem till DOM (familjen Olsson).
    Testa nu att byta DOM till JAG/MIG. Vilket låter bäst?
    1. Jag åker hem till JAG.
    2. Jag åker hem till MIG.
    3. MIG åker hem till JAG

  22. Anonymous says:

    Nr 2 är rätt.
    I tabellen ser du att DE är i samma spalt som JAG och att DEM är i samma spalt som MIG.
    Det betyder att meningen med familjerna ska vara:
    DE (familjen Andersson) åker hem till DEM (familjen Olsson)
    Du kan testa även med de andra orden i tabellen och se om det passar med t ex
    du eller dig, vi eller oss o s v.

  23. Viktigt says:

    Om man ska ändra de och dem till dom p g a att många tycker det är svårt att förstå skillnaden så kan man ju ändra allt som är svårt i grammatiken. Och i andra ämnen!
    Om man inte vet skillnaden på subjekt (de) och objekt (dem) så kan man inte heller lära sig rätt ord på andra språk där det också är skillnad på orden för subjekt och objekt.

  24. Diana says:

    Först skrev jag dom sen skrev jag dem och Idag skriver jag bara de

  25. Anonymous says:

    Jag vet inte varför folk bråkar om det typ bara att skriva

  1. Kommentera