Din vardag
Två glada kvinnor som firar tillsammans ute på stan.

Stor fest för muslimer

Den här veckan är det
en stor fest för muslimer.
Det är festen eid al fitr
för att fira att ramadan är slut.
Festen brukar vara i flera dagar.

Festen börjar
den 20, 21 eller 22 april.
Det beror på var i världen du bor.

Ramadan är en månad
då många muslimer fastar.
De får inte äta och dricka
när solen är uppe.

Men nu slutar ramadan.
Och då börjar eid al fitr.
Det är en stor fest
med presenter, mat och dryck.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

31 kommentarer

  1. Luisa says:

    Alltså denna år är bayram och 23 nisan samma dag! Men jag tycker att vi måste hitta en svensk ord för den faktisk! jag bad mycket för alla…ha det bra allihop och försök göra gott så mycket ni kan…

  2. Luisa says:

    Ni alla kan gärna lyssna på KIBARIYE-ACH ISTANBUL-hoppas att alla hade trevlig Ramadan och att nånting någonstans löste sig! trevlig Ramadan till alla…🙂

  3. GH says:

    Lagen är bättre än religion. Trafik regler måste alla följa annars blir det olyckor.

  4. Anonymous says:

    Alla har mobil, data, bil, internet, hem. Men alla har inte religion, det finns hedningar och det finns flera religioner i världen. Därför religion är smak sak. Alla har inte Volvo och Volvo är inte bäst. Kristendom är inte bäst inte Islam heller, kanske hedningar.

  5. Luisa says:

    för vad? Hoppas att alla hade trevlig ramadan…bjuda varandra på maten och glöm gamla konflikter…var tillsammans mer-svenskar och invandrare och alla…

    1. 8 Sidor says:

      Hej!
      Tack, det är bra på 8 Sidor.
      Glad Eid till dig!

      Hälsningar,
      8 Sidor

  6. älskar 8 sidor says:

    jag länktar hoppas att ni mår bra och inte vara dumma mot varandra

    ps jag läser 8 sidor varje dag ha det 🌺

  7. Luisa says:

    OMG! Vi hemma säger-“bayram” -det är på turkiska! Men det är inte viktigt! Tack ändå! Jag önskar er trevlig slut av Ramadan…ha en bra tid och lyssna på Kibariye-ach Istanbul-låten passar perfekt på atmosfären! Hälsar M🙂😎

  8. Anonymous says:

    hallå, det är en jätteviktigt fråga!!!!!!!!! Är denna festen alltså eid på fredag eller lördag? någon som kan svara?

  9. Anonymous says:

    8 sidor jag har en fråga? När fastar Kristendom kan du svara?

  10. X says:

    Grattis till muslimer, Saudiarabien har fest på fredag. Det beror på om man ser månen.

  11. reema says:

    NEJ DET ÄR INTE

    det beror på att det har blivit 30 dagar

    men Eid mubarak och vem ska få pengar på eid

    commentera

  12. Luisa says:

    svar till anonym: araber firade igår och turkar firrar idag-men oavsett vad man firrar alltid 3-4 dagar! BAYRAM KUTLU OLSUN-trevlig bayram till alla, ha en unerbar tid, ni på 8 sidor också och ge godis till varandra och glöm inte land vi befinner sig-vi måste tänka på alla som är i Sverige! Ha en underbar och trevlig dag…🙂🥰🥳💜

  13. Luisa says:

    …och lyssna på Kibariye -ach Istanbul-jag tycker synd om de som kan inte åka till sina hemländer och fira med släktingar! Men att vi är här har kanske sin betydelse…så försök göra bra atmosfär här också! Ha det bra allihop!❤🥰🥳

  14. Zakaria says:

    Eid i Sverige är på fredag men på Libyen är eid i lördag ❤

    1. 8 Sidor says:

      Hej Luisa!

      Ja, det fick vi.
      Vi blev jätteglada.
      Tack så mycket!

      Vänliga hälsningar
      från alla på 8 Sidor

  15. Luisa says:

    Bra! Jag valde sådant att ni kan se Bunkeflostrand! Ha det bra allihop! Hälsningar M

  1. Kommentera