Kultur
Några personer sitter i en soffa och är glada.

Loreen till finalen

Den här veckan är det
Eurovision song contest
i Liverpool i Storbritannien.

I tisdags var den första semifinalen.
Femton artister var med.
En av dem var Loreen från Sverige.

Efter att alla artisterna hade sjungit
var det dags för folket att rösta.

Det gick bra för Loreen.
Hon gick vidare till final.
Det var inte konstigt.
Många tror att hon ska vinna finalen.

Tio länder är klara för finalen.
Det är Sverige, Norge, Finland,
Kroatien, Moldavien, Schweiz,
Tjeckien, Israel, Portugal och Serbien.

Fem länder åkte ut i semifinalen.
De får inte vara med i finalen.
Det är Malta, Lettland, Irland,
Azerbajdzjan och Nederländerna.

På torsdag är den andra semifinalen.
Då ska sexton länder tävla om tio platser.

Sex länder är klara direkt för final.
Det är Ukraina, Storbritannien,
Tyskland, Frankrike,
Italien och Spanien.

MARTIN HANBERG/8 SIDOR

Vilken låt tyckte du var bäst
i den första semifinalen?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

37 kommentarer

  1. Lisa says:

    ❤🧡💛💚💙💜Loreen kommer vinna tror jag för hon är bäst❤🧡💛💚💙💜

  2. 🙄🍑🫵🍑 says:

    Cha cha cha var sämst 🤢💚💔😠😤😭😷

  3. Banana says:

    Loreen har vunnit en gång varför kan hon inte göra det igen? Det är stor chans att hon vinner! HEJA LOREEN!!!!!!!!!!❤😃

  4. Anonym says:

    Grattis till finalplats hoppas du vinner ❤🧡💛💚💙💜🤎🖤💞💕💕💞🖤🤎💜💙💚💛🧡❤

  5. Luisa och Miska says:

    Irland hade vacker låt, Nederländerna var bra, Loreen har bra föreställning men jag tycker inte att hennes låt är den bästa, tjeckien var mycket bra, Finland var super bra-men Miska var inte nöjd och jag vet inte varför!!!

  6. Bebi Peggy says:

    Igår kväll satt ett gäng tjejer och skrålade ”Bra vibrationer” på sin uteplats. Detta gjorde att jag fick avsmak för allt vad schlager heter. Jag valde istället att lyssna på Queen och deras LP ”Sheer heart attack” från 1974.

  7. Bebi Peggy says:

    Jag tror ändå inte att jag hade valt att titta på schlagern. Det är mycket länge sedan det var någon bra låt där. Några schlagers jag fortfarande gillar är ”Tausend Fenster” med Karel Gott från 1968 och ”Si” med Gigliola Cinquetti från 1974.

  8. Jaja Lorän says:

    Hej 8 sidor är det några som kommer komma direkt till final

  9. Loreen är bäst says:

    Jag hoppas loreen vinner norge,finland var bra men Sverige var bäst !! HEJA LOREEN ❤️🧡💛💚💙💜

  10. Luisa says:

    Alltså Tjeckien har 4 språk i sin sång-det är exakt den sak jag tänkte på många år! Finland är sådant rolig…olika länderna har olik styl alltså-jag är nyfiken på result! Lycka till till alla…

  1. Kommentera