Kultur
Loreen på scenen.

Loreen vann Eurovision

Loreen från Sverige
med låten Tattoo
vann finalen
i Eurovision song contest.

Finalen var spännande.
Först röstade grupper med experter
från alla länder som var med.
Då ledde Loreen stort.

Sedan var det dags
för folkets röster.
Då fick artisten
Käärijä från Finland
med låten Cha Cha Cha
flest poäng.

Men Loreen fick ändå högst
sammanlagd poäng.
Hon vann med 583 poäng
mot Käärijäs 526 poäng.

Trea kom artisten Noa Kirel
från Israel med låten Unicorn.

Loreen är nu historisk.
Hon är den första kvinna
som vunnit Eurovision
två gånger.

Förra gången hon vann var
år 2012 med låten Euphoria.

Nästa år, 2024,
blir det Sverige som ordnar
Eurovision song contest.
Då är det samtidigt 50 år sedan
det svenska bandet Abba
vann Eurovision
med låten Waterloo.

8 SIDOR

Vad tycker du om nyheten?

62 kommentarer

  1. Luisa says:

    Jag är mycket besviken! Jag tror att till ex. Switzerland kunde vinna…jag vet inte exakt vad jag måste tänka om det hela! Nej -hon förtjänar det inte!😔

  2. Luisa says:

    Albanien var också super bra,på andra plats kunde vara Poland…alltså om folk bestämde så hela sak ser ut annorlunda! Loreen äe skicklig men hennes lår är inte ovanligt,man kan blir trött på den! Jag är ledsen!

  3. ESC fan says:

    Jag har sätt att kommentarerna tycker att Loreen inte skulle ha vunnit och att man tycker bara folket ska få bestämma. Men då skulle vi bara få löjliga låtar från folk som knappast kan sjunga som vinnare. Loreen är en oerhört skickligt sångerska och hon förtjänar det! 🥳

  4. Bebi Peggy says:

    Nej! Nej! Nej! Hur kunde det bli så här fel? Jag är rädd att folk mer har röstat på Loreens scenshow än på hennes låt. Och så förstås för att hon redan är känd. Själv tycker jag att hennes låt är jobbig att lyssna på.

    1. 8 Sidor says:

      Loreen tävlar för Sverige.
      Käärijä tävlar för Finland.

      /8 Sidor

  5. Anonymous says:

    Loreen hon förtjänar vinsten eftersom hennes låt var extremt bra 😍
    Grattis loreen 🥳

  6. Anonymous says:

    vi ska väl ändå bli glada det va ju sveriges land som van nu blir det eoruvisen i sverigw

  7. VAMPIRE😎 says:

    Sluta tjafsa i kommetarena! Nu är det ju så att Loreen vann och det måste man acceptera. Tror ni att domarna i Eurovision kommer hem gråtandes bara för att England inte vann? Exakt, alla ska acceptera vinnaren!

  8. Grillllll says:

    TÄnk om sverige vinner nästa år också. Det hade varit roligt😂

  9. Stefan says:

    Grattis till Loreen och hela Sverige!
    Vi i Tyskland hade tyvärr ingenting att fira. Vår Låt hamnade på sista platsen.

  10. Anonymous says:

    Jag är så glad över att Loreen van eurovisiol.🤗🤩

  11. Eva-Lotta Ljunglöf says:

    Grattis du har vunnit jättemycket kul från Eva-Lotta Ljunglöf Vetlanda

  12. Suha says:

    Ibland många kan inte förstås denna personlighet som har oklart uttrycka ,men det finns mågna och kloka folk må kan räda ut livts svårt mysterium .
    Men kan de sånger som de vill.
    Men låtarna den där har gått i arv i generationerr bäst trevlighet.

  13. BANANA POWER says:

    Kul för loreen.

    nu kommer eruovision vara i Sverige 🥰

  14. Cha-cha bloggen Alan här says:

    Vad bra och roligt att eurovision kommer att vara i Sverige nästa år/gång.

    1. 8 Sidor says:

      Hej hej

      Så här blev topp tio:

      1. Sverige
      2. Finland
      3. Israel
      4. Italien
      5. Norge
      6. Ukraina
      7. Belgien
      8. Estland
      9. Australien
      10. Tjeckien

      /Vänliga hälsningar från 8 Sidor

  15. Nicholas says:

    För mig var den senaste bra Eurovision låten långt tillbaka i 2006: Lejla av Hari Mata Hari från Bosnien.

  16. Benimaru says:

    Amerika borde vunnit, eller grönland. Jag gilla också norge

  17. Meriam Malin says:

    Asså HURRA. Vi vann och Loreen, nu blir Sverige mer kändare förstås men jag gillade mer låten Cha Cha Cha av Käärije men GRATIS LOREEN🤗

  18. Meriam Malin says:

    Sluta thafsa! Det är som om ni tävlade och vann, eller??? Ni bör sluta och ehm.. Juste! Vi vann ju så var glada för att kanske Sverige ändras och blir lika känt som till exempel Usa! Så Grattis Loreen😁🤗🤗

  19. Meriam Malin says:

    Italien Alla låtar är bra, tack att du fråga heheh🙂😀😃🥰🥰

    1. 8 Sidor says:

      Hej!

      Förra året vann Kalush Orchestra från Ukraina
      i Eurovision song contest.
      De vann med låten Stefania.

      Hälsningar,

      8 Sidor

  20. some body says:

    HON ÄR ASGRYM🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳❤❤❤❤🥳

  1. Kommentera