Din vardag
Den sitter på en gren. Den är gul och lite blå och svart.

Glad av fågelsång

Nu är våren här.
Det går att höra fåglar
som sjunger lite överallt.

Det verkar som att fåglarnas sång
gör människor glada.
Det visar ny forskning.

Forskare har undersökt
hur människor mår
efter att de lyssnat på fåglars sång.

Många mådde bättre
i flera timmar efteråt.
Det gällde både folk som redan
var friska och mådde bra,
men också folk som var ledsna
och sjuka i depression.

Ljudet från fåglarna
får människor att känna sig
närmare naturen, tror forskarna.

Att vara i naturen
kan göra människor lugna.
Människor kan också bli
bättre på att koncentrera sig
på att göra saker
efter att de har varit i naturen.
Det har tidigare forskning visat.

8 SIDOR/TT

Blir du glad av att höra
fåglar som sjunger?
Vilken fågel är din favorit?
Skriv gärna en kommentar.

Vad tycker du om nyheten?

29 kommentarer

  1. Bebi Peggy says:

    Visst blir jag glad av att höra fåglar sjunga. Men ofta när jag är ute blir fågelsången störd av trafik, människor som pratar, lekande barn, hundar som skäller, musik eller av motordrivna trädgårdsredskap.

  2. 443 says:

    Jag gillar att höra fåglarna sjunga. Det har jag gjort sen jag var liten. Jag tycker om att vara ute i naturen och komma bort från stadens ljud och stress.

  3. Mu says:

    Ja istället att kolla högt hus eller lägenhet i 24 timmar det är bättre att se 1 timme i naturen som gud hade gört.

  4. Luisa says:

    De gör sådant stark ljud och ganska vacker men man kan knappt ser dem! I Brno finns museum och där man kan lyssna hur olika fåglar sjunger faktisk…😊

  5. Anonym says:

    Hej
    Ja,det är lugnade att höra på fågelsången och skvalvbet av vågorna på vattnet ute.😀😀.

  6. Farshad says:

    Vad kul!
    Att vara i naturen och titta på grönskan kan minska stressen.

  7. Shila says:

    Jag älskar fåglar min favorit fåglar Röd hake och koltrast.🐦‍⬛

  8. Taha says:

    Nu är våren här.Det går att höra fåglar som sjunger lite Överallt.

  9. Nazanin says:

    Min favoritfågel är spraven.Jag blir lugn när jag lyssnar på ljudet av fåglar.

  10. AM says:

    Jag blir glad av att höra fåglarna sjunga för de sjunger vackra sånger och det är väldigt vackert att vakna till ljudet av fåglar.
    Jag älskar alla fåglar, men jag älskar papegoja och örn mest.

  11. Gladys says:

    Jag gillar alla små fåglar, speciellt papegojorna eftersom de upprepar det du säger och det ser vackert ut. På vintern köper jag alltid mat till dem och jag gillar att se dem äta och sjunga.

  12. mebrahtu says:

    jag gillar vita fåglar.
    ja.jag är glad att höra deras röster.

  13. Irko says:

    Ja jag gillar det verkar som att fåglarnas sång gör människor glada.
    Jag gillar vit fåglar

  14. Mokonen says:

    Liudet från fåglarna får människor att känna sig närmare naturen .tror forskarna.t

  15. Shahed says:

    Jag känner väldigt glad när jag hör ljudet av fåglar, speciellt fåglar av kärlek.

  16. Mokonen says:

    Liudet från fäglarna får människor att känna sig närmare naturen.tror forskarna.

  17. Irko says:

    Jag gillar det vekar som att fåglarnas sång gör människor glada.
    jag gillar alla fåglar

  18. Anonymous says:

    Liudet från fåglarna får människor att kännasig att känna sig närmare naturen.tror forskarna.

  19. fatema says:

    Ja. Hör fåglarnas ljud och melodier.
    fåglarna är söta och deras färger är vackra och underbara .Jag älskar alla fåglar.

  1. Kommentera